Masih segar dalam ingatan penulis sewaktu singgah di tandas hentian di lebuh raya, terserempak dengan sekumpulan lelaki berpakaian wanita yang berkongsi tandas perempuan. Terkejut dan keliru kerana terfikir adakah tersalah masuk tandas lelaki apabila mendengar suara mereka yang betul-betul lelaki. Kejadian ini menimbulkan persoalan, apakah sudah tiba masanya pihak berkenaan menyediakan tandas khusus untuk golongan ini bagi mengelakkan kekeliruan?
Berkongsi tandas mungkin masalah remeh, tetapi bagaimana reaksi kita apabila kumpulan ini secara terang-terangan berani mencabar Seksyen 66 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Sembilan, berkaitan kesalahan berpakaian seperti wanita sebagai tidak berperlembagaan? Sekalipun keputusan Mahkamah Persekutuan pada 10 Oktober lalu tidak menyentuh berkenaan merit kes, namun setidak-tidaknya kita lega apabila usaha kumpulan ini ditolak secara total.
Penciptaan manusia tanda kebesaran Ilahi
Kebesaran Allah SWT sebagai pencipta yang Maha Agung diterjemahkan melalui penciptaan manusia sebagai makhluk di muka bumi. Dalam membicarakan persoalan jantina, Islam secara khususnya membahagikan kepada lelaki, perempuan, khunsa (jelas dan musykil), serta mukhannas dan mukhannis. Sungguhpun begitu, khunsa tidak dinyatakan atau disebut dalam al-Quran dan hadis sahih, namun ia hanya dinyatakan dalam sebahagian athar (peninggalan sahabat) sahaja.
Khunsa berasal daripada perkataan Arab yang membawa erti sebagai lembut. Kamus Dewan edisi keempat mentafsirkannya sebagai orang yang mempunyai dua alat kelamin. Fiqh Islam membahagikan khunsa kepada dua keadaan, pertama, khunsa wadih dan khunsa musykil.
Khunsa wadih adalah seseorang yang mempunyai dua alat kelamin (zakar dan faraj) dan bagi sesetengah khunsa, salah satu alat kelamin berkenaan berfungsi.
Sebaliknya, khunsa musykil adalah seseorang yang tidak dapat ditentukan jantinanya kerana kedua-dua alat kelamin yang ada tidak nampak jelas berfungsi. Keadaan khunsa kedua pula adalah apabila seseorang itu tidak langsung mempunyai alat kelamin, sebaliknya hanya mempunyai sekadar lubang untuk kencing.
Dalam menentukan jantina khunsa sama ada lelaki ataupun perempuan, cendekiawan membahagikannya kepada dua hal, iaitu sebelum dan selepas baligh. Profesor di Universiti al-Qassim, Arab Saudi, Abdul Bin Mohamad Bin Ahmad al-Tayyar menggariskan, bagi golongan khunsa yang belum mencapai umur baligh, ia dapat dilihat daripada cara mereka kencing.
Jika khunsa itu kencing dan airnya keluar daripada faraj (kemaluan) dan dia didatangi haid, maka ditentukan jantinanya sebagai seorang perempuan. Sekiranya dia memiliki kedua-dua alat kelamin, tetapi air kencing keluar dari zakar dan dia tidak didatangi haid, maka ditentukan jantinanya sebagai lelaki. Pandangan ini juga dipersetujui majoriti ulama.
Jantina khunsa dewasa pula dapat dikenal pasti melalui perubahan dialami, seperti tumbuh janggut, halkum dan misai bagi lelaki. Dalam menentukan jantina perempuan pula, antara tanda yang dapat dikenal pasti seperti kedatangan haid, tumbuh buah dada dan hamil.
Namun begitu, jika tidak terdapat padanya sebarang tanda yang menunjukkan jantina, maka dapat dilihat dari segi pergaulannya. Jika dia cenderung kepada wanita, maka dia adalah lelaki dan begitulah sebaliknya.
Kekeliruan status khunsa
Imam al-Baihaqi di dalam Kitab Sunan Al-Baihaqi meriwayatkan: Hussin Bin Kathir mendengar daripada bapanya yang menyatakan bahawa: "Aku melihat Saidina Ali dalam menentukan jantina khunsa, di mana beliau berkata: Lihatlah kepada jalan keluarnya air kencing, maka ditentukan jantinanya daripada itu. "
Dalam satu riwayat lain, Ali RA berkata: "Sekiranya air kencing itu keluar melalui zakarnya, maka dia adalah lelaki. Dan sekiranya ia keluar dari faraj (kemaluan), maka ia adalah perempuan.
" Selain itu, terdapat cara lain dalam menentukan jantina khunsa iaitu dengan mengira tulang rusuknya. Dalam satu riwayat, menceritakan peristiwa khunsa ketika zaman pemerintahan Saidina Ali apabila seorang lelaki berkahwin dengan seorang wanita khunsa yang memiliki dua kelamin. Dalam tempoh perkahwinan, mereka dikurniakan cahaya mata dan selepas daripada itu, suaminya menghadiahkan seorang pembantu (jariah) untuknya.
Pada masa sama, isteri berkenaan tertarik kepada pembantunya lalu menyetubuhinya sehingga pembantu berkenaan melahirkan anak. Perkhabaran itu disampaikan kepada Saidina Ali, lalu beliau menghantar pakar untuk menghitung tulang rusuk wanita itu bagi mengenal pasti jantinanya. Idea dan pandangan Saidina Ali ini bertepatan dengan ketentuan Allah SWT yang menjadikan Hawa dengan mengambil satu tulang rusuk sebelah kiri Nabi Adam AS dan selepas itu Saidina Ali memutuskan bahawa wanita khunsa itu adalah lelaki lalu memisahkan perkahwinannya dengan suaminya kerana dianggap tidak sah.
Sekalipun khunsa tidak dinyatakan secara terperinci dalam kedua-dua sumber rujukan utama, namun Islam tidak pernah menyisihkan mereka. Hal ini jelas apabila Islam tetap memperuntukkan hak dan bahagian mereka dalam agihan harta pusaka. Namun, setiap pewarisan diterima berbeza berdasarkan jenis dan/atau keadaan khunsa itu sendiri.
Imam Abu Hanafiah berpendapat, khunsa wadih mendapat hak seperti perempuan ataupun lelaki. Pandangan ini tidak dipersetujui Imam Malik, Abu Yusuf dan golongan syiah al-Imamiyyah, di mana mereka berpandangan khunsa wadih berhak mendapat harta pusaka secara pertengahan antara bahagian lelaki dan perempuan.
Namun begitu, Imam Abu Hanafiah membezakan bahagian golongan khunsa musykil dalam penerimaan pewarisan harta pusaka, di mana dia hanya berhak menerima bahagian dengan kadar melebihi sedikit daripada apa diperoleh perempuan ataupun lelaki.
Walaupun khunsa mempunyai dua alat kelamin, namun ia tidak menghalangnya membina sebuah keluarga. Perkahwinan adalah fitrah dan keinginan setiap manusia termasuk golongan khunsa. Meskipun begitu, Islam membataskan had demi menjaga maqasid syariah. Oleh itu, Islam meletakkan bahawa harus bagi seorang khunsa wadih berkahwin dengan pasangan yang berbeza jantina.
Status jantina musykil
Ibn Qudamah menyatakan, jika tanda menunjukkan jantina jelas, tidak menjadi masalah baginya berkahwin. Namun begitu, tidak bagi khunsa musykil, di mana majoriti ulama menyatakan bahawa tidak sah perkahwinan golongan ini. Ini disebabkan jantina khunsa itu sendiri tidak mampu dikenal pasti dan mempunyai pelbagai kemungkinan sama ada dia lelaki ataupun perempuan.
Namun begitu, jika golongan khunsa musykil ini didatangi nafsu syahwat, bagaimana cara mengatasinya? Rasulullah SAW bersabda dalam hadis bermaksud: "Barang siapa di antara kamu berkemampuan, maka laksanakanlah perkahwinan kerana sesungguhnya ia mampu menjaga pandangan dan kemaluan kamu (daripada zina). Dan barang siapa yang tidak mampu, maka berpuasalah. Sesungguhnya puasa itu mampu menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang terlarang."
Bagaimanpun, sekiranya mereka tidak mampu berpuasa dan dalam keadaan seperti ini, Sheikh Muhammad Bin Shalih al-Utsaimin, ulama kontemporari dalam bidang sains fiqh menyatakan, adalah perlu untuk mereka mendapatkan nasihat doktor serta mengambil ubat-ubatan disarankan. Sesungguhnya larangan Islam ini bukan untuk menganiayai golongan khunsa musykil, tetapi menjaga nilai dan matlamat suci sesebuah ikatan perkahwinan.
Oleh demikian, berdasarkan fatwa diputuskan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-25 yang bersidang pada 13 Disember 1989, membincangkan kedudukan mak nyah dalam Islam menyatakan, seseorang yang dilahirkan khunsa musykil iaitu dilahirkan dengan dua alat kemaluan diharuskan pembedahan bagi mengekalkan salah satu alat jantina yang berfungsi supaya dapat digunakan mengikut keadaan sesuai.
Kecelaruan jantina bukan sesuatu yang perlu ditertawakan. Sudah tiba masanya pihak berkenaan bertindak aktif mendekati golongan ini bagi maksud dakwah. Dakwah bukan hanya terhad kepada kuliah di masjid, tetapi turun ke gelanggang menghayati dan memahami serta merawati penyakit masyarakat yang juga adalah suatu jihad.
Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/91039
0 Komentar untuk " Peguam Syarie Menulis: Perjelas kecelaruan jantina elak jadi bahan gurauan "