Produk halal ke negara TPP - Ahmad Pazil Md Isa

Ahmad Pazil Md Isa

Memberikan pelbagai maklumat dan informasi terbaru dalam pelbagai aktiviti perniagaan, rencana dan agama

I'M MUSLIM

Produk halal ke negara TPP

MALAYSIA akan mengembangkan pasaran halalnya ke negara-negara Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) termasuk Australia dan New Zealand.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, Malaysia bekerjasama rapat dengan kedua-dua negara itu kerana mereka sudah biasa dengan halal Malaysia.

Menurutnya, Malaysia mencari pasaran di sebahagian dari negara-negara ini (TPP). Sebagai contoh, di Amerika Syarikat dan Kanada, yang penduduk Islamnya semakin bertambah ramai.

“Dengan mempromosikan produk halal di negara-negara tersebut, kita berharap pengeksport Malaysia akan mendapat akses pasaran yang lebih baik di beberapa negara TPP,” katanya pada sidang media selepas pelancaran Minggu Halal Dunia 2016, baru-baru ini.

Mustapa berkata, banyak yang perlu dilakukan untuk mengantarabangsakan agenda halal negara bagi membantu meningkatkan penggunaan produk halal.

"Industri halal merupakan agenda penting bagi kerajaan dalam Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) dan Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) diiktiraf sebagai titik tumpuan penting untuk membangunkan perniagaan halal Malaysia," katanya.

Beliau berkata, sekiranya pengiktirafan diberikan di setiap negara Islam, maka prospek pertumbuhan industri halal akan lebih besar. Tahap kesedaran meningkat namun masih banyak yang perlu dilakukan.

Mengenai perdagangan, beliau berkata 2015 mencatatkan pertumbuhan sederhana dan kementerian itu akan lebih agresif dalam menggalakkan eksport tahun ini.

“Kita perlu sedar bahawa terdapat had ketika ekonomi dunia masih bergelut di beberapa bahagian adalah tidak realistik untuk menjangkakan peningkatan besar dalam perdagangan pada 2016,” katanya.

Sementara itu, Mustapa berkata, jualan yang dijana semasa Pameran Halal Antarabangsa Malaysia Ke-13 (Mihas) 2016 dijangka meningkat sederhana antara dua dan tiga peratus daripada RM1.1 bilion yang dicatatkan tahun lepas.

Mustapa berkata pertumbuhan sederhana itu akan disokong oleh permintaan global bagi produk halal, sambil menambah pameran tersebut dijangka menarik 25,000 pengunjung dari 67 negara.

Diterajui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Minggu Halal Dunia 2016 akan berlangsung dari 28 Mac hingga 2 April di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

Acara itu yang bertemakan “Beyond the Economy” menandakan kesungguhan Malaysia untuk mengenalpasti potensi yang belum dimanfaatkan dalam industri halal.

0 Komentar untuk " Produk halal ke negara TPP "

POPULAR POST

I'M MUSLIM

KEDAH BIZ