ISU yang tidak pernah suram dalam perjuangan seorang mahasiswa adalah kebebasan akademik. Proses pembelajaran bukan semata-mata di dewan kuliah.
Percanggahan pendapat adalah perkara biasa tetapi nilai sebuah kebebasan akademik itu sering dicabuli dan mahasiswa pula ditakutkan-takutkan dengan hukuman yang bertentangan dengan fungsi sebenar universiti.
Ramai yang berpandangan, universiti bukan kilang yang hanya mengeluarkan graduan dalam jumlah tertentu sebagai tenaga kerja, skop universiti itu luas, termasuk juga melahirkan modal insan. Tanpa kehadiran mahasiswa, tiada ertinya kewujudan universiti, walaupun serba-serbi lengkap.
Besarnya pengaruh mahasiswa, dan tidak dinafikan juga fungsi universiti sebagai menara gading yang mampu menjana idea dan perkembangan ilmu. Untuk mencapai pemikiran minda kelas pertama seperti yang disarankan, mahasiswa perlu banyak membaca, mengkaji, meneroka, menilai dan sebagainya, tetapi proses penerokaan itu menemui jalan buntu.
Mahasiswa hanya perlu kaji apa yang diajar sahaja, lebih daripada itu tidak dibenarkan, begitu juga pensyarah yang berupaya menyalurkan maklumat kepada masyarakat tidak lagi berminat berkongsi ilmu dan pandangan kerana dilabel ejen pihak-pihak tertentu.
Benarkan wujud kebebasan akademik dan adakah senario ini perlu diterima tanpa kompromi? Menjawab sejauh mana kebebasan akademik berfungsi, Isu Kampus membawakan beberapa panel terkemuka dengan hujah masing-masing dalam memartabatkan kebebasan akademik.
Memberi definisi yang hampir sama, Profesor Aziz Bari berkata, kebebasan akademik ini hak semua.
Katanya, kebebasan yang dituntut ini bukan hanya tertumpu untuk kalangan pelajar bidang sains sosial mahupun para akademik dalam bidang berkenaan sahaja, tetapi semua pihak.
"Sekiranya setiap ahli akademik memainkan peranan mereka sepenuhnya dalam bidang masing-masing, mereka juga akan berasa pentingnya ada keperluan kebebasan akademik,"katanya.
Katanya, apabila dinafikan kepentingan itu, maka akan wujudnya situasi yang menyekat kebebasan itu secara terbuka.
"Jangan fikir mahasiswa atau profesor dalam bidang sains politik sahaja yang terkesan apabila disekat kebebasan, hal ini dapat dibuktikan apabila pada 1998, kerajaan memberi amaran kepada ahli akademik dari UPM yang membuat kajian berkaitan jerebu, jadi semua bidang berpotensi bersuara dan di sinilah ruang itu disekat kerana ia mampu menggoncang kerajaan," katanya.
"Masyarakat yang maju perlukan pemikiran, perlukan sastera, falsafah, jadi bila dah maju, tapi otak kosong, masa tu terkial-kial!," katanya.
Dalam mengulas tentang pelajar harus mengikut semua peraturan universiti, beliau berkata, itu suatu perkara yang ganjil kerana universiti bukan sembarangan tempat.
"Setiap peraturan mesti ada sebab, kita tak boleh terima sekiranya pihak universiti boleh buat apa sahaja mengikut suka mereka, apa nak jadi jika keadaan sebegini," katanya.
Tambah beliau juga, pihak universiti sepatutnya tidak perlu campur tangan apabila pelajar membentuk persatuan atau pertubuhan dalam universiti.
"Beri mereka kebebasan tubuhkan gerakan selagi tidak mendatangkan bahaya, namun apa yang berlaku, pertubuhan tertentu sahaja yang dibenarkan, jika mirip kepada parti atau pemerintah tidak nampak salahnya, namun sebaliknya terjadi kepada pertubuhan yang aktif dianggap pro, lalu dinafikan suara mereka," katanya.
Katanya, perjuangan menuntut kebebasan akademik juga akan bersama dengan kebebasan bersuara, kebebasan media. Namun kini banyak sekatan yang dikenakan, dan undang-undang yang dilaksanakan pula memilih-milih.
"Ini sebenarnya hak sivil seorang pelajar, warga pentadbir sepatutnya tidak campur tangan dalam urusan seperti berforum dan sebagainya. Namun, apabila dibenarkan anjur, ditetapkan pula, hanya orang-orang tertentu sahaja yang dibenarkan bercakap, di mana sebuah demokrasi?," katanya.
Beliau juga menegaskan, tidak bermakna orang yang bukan ahli akademik tidak mampu menyumbang dalam dunia akademik dan pelajar berhak memilih sesiapa sahaja yang dirasakan layak mengisi ruang perdebatan forum/ seminar yang dianjurkan.
Selain itu, Aziz juga mempersoalkan sikap double standard universiti yang kurang serius mengambil tindakan kepada para pensyarah yang menciplak hasil para pelajar dalam penerbitan penulisan akademik mereka, selain mempersoalkan bagaimanakah mereka yang bukan jelas sumbangan akademiknya mampu berada di kerusi tertinggi dan mengawal universiti sehingga menidakkan fungsi mahasiswa secara amnya.
Dalam menjawab persoalan pelajar yang suka berkonfrontasi, beliau menjelaskan, itu bukan pilihan utama kerana tidak ramai yang mengambil pendekatan untuk bertegang urat. Ujarnya, suasana kini juga berbeza, selain mengadakan demonstrasi, mahasiswa boleh bersuara secara lantang melalui pelbagai saluran.
Perkembangan teknologi juga membantu mahasiswa menyalurkan buah fikiran melalui media dan media sosial walaupun ruang-ruang kekangan itu masih terbuka.
"Jika boleh saya simpulkan, mungkin hanya 10 peratus sahaja mahasiswa yang ambil tahu tentang hal-hal rakyat, namun, biarkan pelajar mencari dan belajar akan apa yang mereka inginkan. Soal adakah ramai yang menginginkan kebebasan itu bukan persoalan utama kerana kebebasan di dalam akademik itu sendiri adalah hak yang harus diberikan kepada para pelajar," katanya.
Percanggahan pendapat adalah perkara biasa tetapi nilai sebuah kebebasan akademik itu sering dicabuli dan mahasiswa pula ditakutkan-takutkan dengan hukuman yang bertentangan dengan fungsi sebenar universiti.
Ramai yang berpandangan, universiti bukan kilang yang hanya mengeluarkan graduan dalam jumlah tertentu sebagai tenaga kerja, skop universiti itu luas, termasuk juga melahirkan modal insan. Tanpa kehadiran mahasiswa, tiada ertinya kewujudan universiti, walaupun serba-serbi lengkap.
Besarnya pengaruh mahasiswa, dan tidak dinafikan juga fungsi universiti sebagai menara gading yang mampu menjana idea dan perkembangan ilmu. Untuk mencapai pemikiran minda kelas pertama seperti yang disarankan, mahasiswa perlu banyak membaca, mengkaji, meneroka, menilai dan sebagainya, tetapi proses penerokaan itu menemui jalan buntu.
Mahasiswa hanya perlu kaji apa yang diajar sahaja, lebih daripada itu tidak dibenarkan, begitu juga pensyarah yang berupaya menyalurkan maklumat kepada masyarakat tidak lagi berminat berkongsi ilmu dan pandangan kerana dilabel ejen pihak-pihak tertentu.
Benarkan wujud kebebasan akademik dan adakah senario ini perlu diterima tanpa kompromi? Menjawab sejauh mana kebebasan akademik berfungsi, Isu Kampus membawakan beberapa panel terkemuka dengan hujah masing-masing dalam memartabatkan kebebasan akademik.
Memberi definisi yang hampir sama, Profesor Aziz Bari berkata, kebebasan akademik ini hak semua.
Katanya, kebebasan yang dituntut ini bukan hanya tertumpu untuk kalangan pelajar bidang sains sosial mahupun para akademik dalam bidang berkenaan sahaja, tetapi semua pihak.
"Sekiranya setiap ahli akademik memainkan peranan mereka sepenuhnya dalam bidang masing-masing, mereka juga akan berasa pentingnya ada keperluan kebebasan akademik,"katanya.
Katanya, apabila dinafikan kepentingan itu, maka akan wujudnya situasi yang menyekat kebebasan itu secara terbuka.
"Jangan fikir mahasiswa atau profesor dalam bidang sains politik sahaja yang terkesan apabila disekat kebebasan, hal ini dapat dibuktikan apabila pada 1998, kerajaan memberi amaran kepada ahli akademik dari UPM yang membuat kajian berkaitan jerebu, jadi semua bidang berpotensi bersuara dan di sinilah ruang itu disekat kerana ia mampu menggoncang kerajaan," katanya.
"Masyarakat yang maju perlukan pemikiran, perlukan sastera, falsafah, jadi bila dah maju, tapi otak kosong, masa tu terkial-kial!," katanya.
Dalam mengulas tentang pelajar harus mengikut semua peraturan universiti, beliau berkata, itu suatu perkara yang ganjil kerana universiti bukan sembarangan tempat.
"Setiap peraturan mesti ada sebab, kita tak boleh terima sekiranya pihak universiti boleh buat apa sahaja mengikut suka mereka, apa nak jadi jika keadaan sebegini," katanya.
Tambah beliau juga, pihak universiti sepatutnya tidak perlu campur tangan apabila pelajar membentuk persatuan atau pertubuhan dalam universiti.
"Beri mereka kebebasan tubuhkan gerakan selagi tidak mendatangkan bahaya, namun apa yang berlaku, pertubuhan tertentu sahaja yang dibenarkan, jika mirip kepada parti atau pemerintah tidak nampak salahnya, namun sebaliknya terjadi kepada pertubuhan yang aktif dianggap pro, lalu dinafikan suara mereka," katanya.
Katanya, perjuangan menuntut kebebasan akademik juga akan bersama dengan kebebasan bersuara, kebebasan media. Namun kini banyak sekatan yang dikenakan, dan undang-undang yang dilaksanakan pula memilih-milih.
"Ini sebenarnya hak sivil seorang pelajar, warga pentadbir sepatutnya tidak campur tangan dalam urusan seperti berforum dan sebagainya. Namun, apabila dibenarkan anjur, ditetapkan pula, hanya orang-orang tertentu sahaja yang dibenarkan bercakap, di mana sebuah demokrasi?," katanya.
Beliau juga menegaskan, tidak bermakna orang yang bukan ahli akademik tidak mampu menyumbang dalam dunia akademik dan pelajar berhak memilih sesiapa sahaja yang dirasakan layak mengisi ruang perdebatan forum/ seminar yang dianjurkan.
Selain itu, Aziz juga mempersoalkan sikap double standard universiti yang kurang serius mengambil tindakan kepada para pensyarah yang menciplak hasil para pelajar dalam penerbitan penulisan akademik mereka, selain mempersoalkan bagaimanakah mereka yang bukan jelas sumbangan akademiknya mampu berada di kerusi tertinggi dan mengawal universiti sehingga menidakkan fungsi mahasiswa secara amnya.
Dalam menjawab persoalan pelajar yang suka berkonfrontasi, beliau menjelaskan, itu bukan pilihan utama kerana tidak ramai yang mengambil pendekatan untuk bertegang urat. Ujarnya, suasana kini juga berbeza, selain mengadakan demonstrasi, mahasiswa boleh bersuara secara lantang melalui pelbagai saluran.
Perkembangan teknologi juga membantu mahasiswa menyalurkan buah fikiran melalui media dan media sosial walaupun ruang-ruang kekangan itu masih terbuka.
"Jika boleh saya simpulkan, mungkin hanya 10 peratus sahaja mahasiswa yang ambil tahu tentang hal-hal rakyat, namun, biarkan pelajar mencari dan belajar akan apa yang mereka inginkan. Soal adakah ramai yang menginginkan kebebasan itu bukan persoalan utama kerana kebebasan di dalam akademik itu sendiri adalah hak yang harus diberikan kepada para pelajar," katanya.
0 Komentar untuk " Kebebasan akademik hak semua "