MUTAKHIR ini, masyarakat banyak didedahkan tentang cabaran pemikiran yang dihadapi oleh umat Islam sehingga membawa ancaman kepada kefahaman tentang Islam.
Tidak dinafikan bahawa arus kemodenan telah membawa banyak perkara baharu yang kadangkala memerlukan penelitian mendalam tentang kesesuaiannya dengan prinsip-prinsip Islam.
Justeru, umat Islam harus berusaha untuk memastikan unsur-unsur pemikiran yang tidak sesuai dengan Islam seperti liberalisme dan sekularisme tidak menjadi arus perdana dalam amalan umat Islam.
Pemikiran pasca modernisme ini adalah antara penyumbang utama kepada cabaran pemikiran umat Islam masa kini.
Pengaruh unsur–unsur liberalisme, kebebasan mutlak manusia dan sekularisme dalam ideologi umat Islam boleh menimbulkan usaha penolakan terhadap asas-asas dan tradisi agama dalam kalangan umat Islam itu sendiri.
Akhirnya, ini akan membawa kepada tindak-tanduk yang menggugat peranan institusi pemerintahan dan juga kepimpinan agama dalam negara atas dasar kebebasan mutlak individu dan masyarakat.
Sebagai contoh, pemikir-pemikir Barat lebih cenderung mengangkat bentuk pemikiran yang mendaulatkan hak dan kebebasan individu semata-mata.
Bagi golongan ini dan para pendukungnya, hak asasi manusia dan kebebasan individu adalah bersifat mutlak dan kepentingan individu mengatasi kepentingan manusia sejagat.
Di sini, perlu ada penjelasan bahawa dari perspektif Islam, hak asasi dan kebebasan manusia adalah tidak mutlak dan bermatlamatkan melindungi maruah dan karamah manusia yang membezakan antara manusia dan haiwan.
Umat Islam harus dididik dengan kesedaran tentang peranan mereka memenuhi aspirasi sebenar Islam, iaitu sebagai khalifah bagi memakmurkan dan memelihara hak ALLAH SWT di muka bumi ini.
Dalam usaha untuk menangani cabaran pemikiran ini, adalah penting bagi umat Islam untuk mempunyai kefahaman Islam yang sebenar. Ia harus meliputi kefahaman Islam sebagai agama fitrah. Keseluruhan ajaran Islam menepati dan sememangnya sesuai dengan fitrah semula jadi manusia.
Sesungguhnya manusia itu diciptakan ALLAH SWT dengan segala kemampuan jasadiah, akliah, ruhiyyah dan keperluan yang bersesuaian untuk menerima perintah-Nya.
Syariat daripada ALLAH SWT yang diutuskan melalui para Nabi dan Rasul adalah sesuai dengan manusia untuk diamalkan bagi mencapai keharmonian dan kesejahteraan hidup.
Ini bertepatan dengan firman ALLAH SWT dalam Surah Ar-Rum, ayat ke 30: “Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama yang hanif (Islam). Itulah fitrah ALLAH yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah ALLAH. Itulah (Islam) agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”.
Islam juga menekankan pendekatan yang sederhana (wasatiyyah) dalam semua aspek kehidupan. Secara langsung, ini menjadikan ia praktikal dengan mengambil kira fitrah semula jadi manusia.
Seharusnya umat Islam juga mengambil berat terhadap aspek kesederhanaan ini.
Mempunyai salah faham tentang Islam akan mengakibatkan wujudnya golongan ekstremis dalam masyarakat yang akan melahirkan tindakan-tindakan yang sememangnya tidak sesuai dengan Islam.
Disebabkan oleh tindakan yang mencalarkan imej Islam dan menimbulkan kecelaruan kefahaman tentang Islam, perbincangan tentang cabaran pemikiran yang melanda umat Islam perlu berterusan menjadi topik di arus perdana.
Ini bertujuan menjadi panduan agar umat Islam tidak mudah terpengaruh dengan pemikiran yang tiada asas dalam Islam, terutamanya yang bercanggah dengan prinsip-prinsip Islam itu sendiri.
* Penulis ialah Pegawai Penyelidik Kanan, Pusat Kajian Syariah, Undang-Undang dan Politik, IKIM
Tidak dinafikan bahawa arus kemodenan telah membawa banyak perkara baharu yang kadangkala memerlukan penelitian mendalam tentang kesesuaiannya dengan prinsip-prinsip Islam.
Justeru, umat Islam harus berusaha untuk memastikan unsur-unsur pemikiran yang tidak sesuai dengan Islam seperti liberalisme dan sekularisme tidak menjadi arus perdana dalam amalan umat Islam.
Pemikiran pasca modernisme ini adalah antara penyumbang utama kepada cabaran pemikiran umat Islam masa kini.
Pengaruh unsur–unsur liberalisme, kebebasan mutlak manusia dan sekularisme dalam ideologi umat Islam boleh menimbulkan usaha penolakan terhadap asas-asas dan tradisi agama dalam kalangan umat Islam itu sendiri.
Akhirnya, ini akan membawa kepada tindak-tanduk yang menggugat peranan institusi pemerintahan dan juga kepimpinan agama dalam negara atas dasar kebebasan mutlak individu dan masyarakat.
Sebagai contoh, pemikir-pemikir Barat lebih cenderung mengangkat bentuk pemikiran yang mendaulatkan hak dan kebebasan individu semata-mata.
Bagi golongan ini dan para pendukungnya, hak asasi manusia dan kebebasan individu adalah bersifat mutlak dan kepentingan individu mengatasi kepentingan manusia sejagat.
Di sini, perlu ada penjelasan bahawa dari perspektif Islam, hak asasi dan kebebasan manusia adalah tidak mutlak dan bermatlamatkan melindungi maruah dan karamah manusia yang membezakan antara manusia dan haiwan.
Umat Islam harus dididik dengan kesedaran tentang peranan mereka memenuhi aspirasi sebenar Islam, iaitu sebagai khalifah bagi memakmurkan dan memelihara hak ALLAH SWT di muka bumi ini.
Dalam usaha untuk menangani cabaran pemikiran ini, adalah penting bagi umat Islam untuk mempunyai kefahaman Islam yang sebenar. Ia harus meliputi kefahaman Islam sebagai agama fitrah. Keseluruhan ajaran Islam menepati dan sememangnya sesuai dengan fitrah semula jadi manusia.
Sesungguhnya manusia itu diciptakan ALLAH SWT dengan segala kemampuan jasadiah, akliah, ruhiyyah dan keperluan yang bersesuaian untuk menerima perintah-Nya.
Syariat daripada ALLAH SWT yang diutuskan melalui para Nabi dan Rasul adalah sesuai dengan manusia untuk diamalkan bagi mencapai keharmonian dan kesejahteraan hidup.
Ini bertepatan dengan firman ALLAH SWT dalam Surah Ar-Rum, ayat ke 30: “Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama yang hanif (Islam). Itulah fitrah ALLAH yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah ALLAH. Itulah (Islam) agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”.
Islam juga menekankan pendekatan yang sederhana (wasatiyyah) dalam semua aspek kehidupan. Secara langsung, ini menjadikan ia praktikal dengan mengambil kira fitrah semula jadi manusia.
Seharusnya umat Islam juga mengambil berat terhadap aspek kesederhanaan ini.
Mempunyai salah faham tentang Islam akan mengakibatkan wujudnya golongan ekstremis dalam masyarakat yang akan melahirkan tindakan-tindakan yang sememangnya tidak sesuai dengan Islam.
Disebabkan oleh tindakan yang mencalarkan imej Islam dan menimbulkan kecelaruan kefahaman tentang Islam, perbincangan tentang cabaran pemikiran yang melanda umat Islam perlu berterusan menjadi topik di arus perdana.
Ini bertujuan menjadi panduan agar umat Islam tidak mudah terpengaruh dengan pemikiran yang tiada asas dalam Islam, terutamanya yang bercanggah dengan prinsip-prinsip Islam itu sendiri.
* Penulis ialah Pegawai Penyelidik Kanan, Pusat Kajian Syariah, Undang-Undang dan Politik, IKIM
0 Komentar untuk " Cabaran pemikiran umat Islam "