MENDERMA organ? Mendengar ungkapan tersebut, datang perasaan seram-sejuk, takut, fobia dan tak kurang bertanya "kalau kita menderma organ, bagaimana dengan kesihatan diri"? Ada juga dalam kalangan kita dimomokkan dengan fahaman yang bukanbukan, apatah lagi menderma kepada yang bukan senasab dan seagama, sehinggakan amalan mulia ini jauh untuk kita lakukan.
Keperluan yang diperlukan
Renungi hadis daripada Aisyah, katanya beliau mendengar Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya perbuatan mematahkan tulang si mati samalah seperti mematahkan tulangnya semasa dia hidup." (Musnad Imam Ahmad bin Hanbal, sahih)
Pendakwah, Ustaz Shahrizan Daud At-Turabi berpandangan, secara umumnya, hadis ini melarang melakukan penghinaan ke atas orang yang sudah meninggal dunia.
Islam amat menitikberatkan soal memberi penghormatan kepada orang yang sudah meninggal dunia sama ada orang Islam mahu pun bukan Islam. Perbuatan memecahkan atau mematahkan tulang si mati boleh dikatakan menyeksa mayat seperti yang
dinyatakan dalam hadis ini adalah merujuk kepada perbuatan yang tidak bermanfaat.
"Bagaimanapun, pemindahan dan pendermaan organ bukan dilakukan kerana niat tidak baik atau dengan tujuan yang tidak bermanfaat dan menyeksa mayat.
Sebaliknya pemindahan dan pendermaan organ dilakukan sebagai pilihan terakhir bagi menyelamatkan nyawa pesakit yang memerlukan organ tersebut.
"Memelihara nyawa ialah salah satu daripada maqasid al-syar‘iyyah atau objektif syariah. Larangan yang dinyatakan menerusi hadis ini terbatal apabila wujud keperluan yang lebih utama yang mengatasi larangan tersebut iaitu untuk menyelamatkan nyawa manusia.
Niat di sebalik pendermaan organ adalah murni dan baik. Pemindahan organ dilakukan hanya apabila tidak ada sebarang alternatif lain bagi menyelamatkan nyawa pesakit," katanya kepada Rehal baru-baru ini.
ALLAH SWT berfirman: "…maka sesiapa terpaksa (kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak pula dia melampaui batas, maka tidaklah dia berdosa. Sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah al-Baqarah: 173)
Menurutnya, manusia adalah sebaik-baik dan semulia-mulia ciptaan ALLAH. ALLAH memuliakan manusia dengan ciptaan yang sebaik-baiknya termasuklah tubuh badan manusia.
Sebagai umat Islam, kita harus percaya tubuh badan ini ialah anugerah dan amanah ALLAH.
Ini bermakna tubuh badan perlu dijaga dan diberikan haknya baik semasa hidup mahupun selepas meninggal dunia. Hak semasa hidup adalah seperti menjaga kesihatan fizikal, memelihara tubuh badan daripada kecederaan yang disengajakan dan sebagainya.
Hak selepas meninggal dunia ialah dimandikan, dikafan, disolat dan dikebumikan.
Tidak langgar amanah
Beliau yang juga Mursyid program Imam Muda dan juga panel agama di TV Al Hijrah, TV3, TV9 dan Ikim FM berkata, perbuatan menderma organ baik semasa hidup mahupun selepas meninggal dunia sama sekali tidak bermaksud seseorang itu melanggar hak dan amanah tubuh badannya. Penderma bukan dengan sengaja mencacatkan atau merosakkan anggotanya.
"Sebaliknya perbuatan menderma organ dilakukan dengan niat yang baik bagi menyelamatkan nyawa orang lain. Dalam erti kata lain, perbuatan menderma organ memberi peluang kepada orang lain untuk meneruskan kehidupannya di samping menunaikan hak dan amanahnya terhadap tubuh badan iaitu penderma tidaklah merosakkan fungsi organ-organ asalnya.
"Berkaitan perkara ini, Dr Yusuf al-Qaradawi menyatakan perbuatan mengambil anggota daripada jenazah tidak menafikan kehormatan jenazah itu. Begitu juga perkara yang menimbulkan keraguan dalam kalangan umat Islam iaitu bolehkah orang Islam
menerima organ bukan Islam?
"Saya tekankan di sini, langsung tiada larangan dalam Islam bagi memindahkan organ orang bukan Islam kepada orang Islam. Ini kerana organ manusia tidak bersifat Islam atau kufur, sebaliknya organ ialah alat yang digunakan oleh manusia bagi melaksanakan tuntutan akidah dan manhajnya untuk hidup," katanya panjang.
Menurutnya lagi, apabila organ dipindahkan daripada orang bukan Islam kepada orang Islam, maka organ tersebut menjadi sebahagian tubuh badan orang Islam yang digunakan bagi tujuan menunaikan tanggungjawabnya seperti yang diperintahkan ALLAH. Dr Yusuf al-Qaradawi mengatakan anggota tubuh badan orang bukan Islam adalah Islam. Ini kerana menurut beliau, perkara yang dimaksudkan Islam dan kufur seseorang itu bukanlah anggota zahir (organ yang dipindahkan) tetapi roh manusia itu.
Maka tiada halangan syarak untuk orang Islam mengambil manfaat daripada organ orang bukan Islam yang didermakan.
Keperluan yang diperlukan
Renungi hadis daripada Aisyah, katanya beliau mendengar Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya perbuatan mematahkan tulang si mati samalah seperti mematahkan tulangnya semasa dia hidup." (Musnad Imam Ahmad bin Hanbal, sahih)
Pendakwah, Ustaz Shahrizan Daud At-Turabi berpandangan, secara umumnya, hadis ini melarang melakukan penghinaan ke atas orang yang sudah meninggal dunia.
Islam amat menitikberatkan soal memberi penghormatan kepada orang yang sudah meninggal dunia sama ada orang Islam mahu pun bukan Islam. Perbuatan memecahkan atau mematahkan tulang si mati boleh dikatakan menyeksa mayat seperti yang
dinyatakan dalam hadis ini adalah merujuk kepada perbuatan yang tidak bermanfaat.
"Bagaimanapun, pemindahan dan pendermaan organ bukan dilakukan kerana niat tidak baik atau dengan tujuan yang tidak bermanfaat dan menyeksa mayat.
Sebaliknya pemindahan dan pendermaan organ dilakukan sebagai pilihan terakhir bagi menyelamatkan nyawa pesakit yang memerlukan organ tersebut.
"Memelihara nyawa ialah salah satu daripada maqasid al-syar‘iyyah atau objektif syariah. Larangan yang dinyatakan menerusi hadis ini terbatal apabila wujud keperluan yang lebih utama yang mengatasi larangan tersebut iaitu untuk menyelamatkan nyawa manusia.
Niat di sebalik pendermaan organ adalah murni dan baik. Pemindahan organ dilakukan hanya apabila tidak ada sebarang alternatif lain bagi menyelamatkan nyawa pesakit," katanya kepada Rehal baru-baru ini.
ALLAH SWT berfirman: "…maka sesiapa terpaksa (kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak pula dia melampaui batas, maka tidaklah dia berdosa. Sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah al-Baqarah: 173)
Menurutnya, manusia adalah sebaik-baik dan semulia-mulia ciptaan ALLAH. ALLAH memuliakan manusia dengan ciptaan yang sebaik-baiknya termasuklah tubuh badan manusia.
Sebagai umat Islam, kita harus percaya tubuh badan ini ialah anugerah dan amanah ALLAH.
Ini bermakna tubuh badan perlu dijaga dan diberikan haknya baik semasa hidup mahupun selepas meninggal dunia. Hak semasa hidup adalah seperti menjaga kesihatan fizikal, memelihara tubuh badan daripada kecederaan yang disengajakan dan sebagainya.
Hak selepas meninggal dunia ialah dimandikan, dikafan, disolat dan dikebumikan.
Tidak langgar amanah
Beliau yang juga Mursyid program Imam Muda dan juga panel agama di TV Al Hijrah, TV3, TV9 dan Ikim FM berkata, perbuatan menderma organ baik semasa hidup mahupun selepas meninggal dunia sama sekali tidak bermaksud seseorang itu melanggar hak dan amanah tubuh badannya. Penderma bukan dengan sengaja mencacatkan atau merosakkan anggotanya.
"Sebaliknya perbuatan menderma organ dilakukan dengan niat yang baik bagi menyelamatkan nyawa orang lain. Dalam erti kata lain, perbuatan menderma organ memberi peluang kepada orang lain untuk meneruskan kehidupannya di samping menunaikan hak dan amanahnya terhadap tubuh badan iaitu penderma tidaklah merosakkan fungsi organ-organ asalnya.
"Berkaitan perkara ini, Dr Yusuf al-Qaradawi menyatakan perbuatan mengambil anggota daripada jenazah tidak menafikan kehormatan jenazah itu. Begitu juga perkara yang menimbulkan keraguan dalam kalangan umat Islam iaitu bolehkah orang Islam
menerima organ bukan Islam?
"Saya tekankan di sini, langsung tiada larangan dalam Islam bagi memindahkan organ orang bukan Islam kepada orang Islam. Ini kerana organ manusia tidak bersifat Islam atau kufur, sebaliknya organ ialah alat yang digunakan oleh manusia bagi melaksanakan tuntutan akidah dan manhajnya untuk hidup," katanya panjang.
Menurutnya lagi, apabila organ dipindahkan daripada orang bukan Islam kepada orang Islam, maka organ tersebut menjadi sebahagian tubuh badan orang Islam yang digunakan bagi tujuan menunaikan tanggungjawabnya seperti yang diperintahkan ALLAH. Dr Yusuf al-Qaradawi mengatakan anggota tubuh badan orang bukan Islam adalah Islam. Ini kerana menurut beliau, perkara yang dimaksudkan Islam dan kufur seseorang itu bukanlah anggota zahir (organ yang dipindahkan) tetapi roh manusia itu.
Maka tiada halangan syarak untuk orang Islam mengambil manfaat daripada organ orang bukan Islam yang didermakan.
0 Komentar untuk " Didik derma organ "