DEWASA ini ramai yang menggunakan alasan berpegang kepada prinsip wasatiyyah untuk mempromosikan idea-idea songsang dan menyimpang. Seolah-olah wasatiyyah yang difahami dengan maksud kesederhanaan adalah lesen besar bagi melakukan perbuatan yang memperlonggar prinsip agama sejati.
Lebih malang lagi apabila kecelaruan akan makna wasatiyyah juga lantas membawa umat kepada sikap mempermudah hukum ALLAH dengan cuba memberi pentafsiran baru yang bertentangan suluhan syariat hakiki.
Mungkin ada baiknya dijelaskan terlebih dahulu makna liberalisme yang dimaksudkan. Gagasan atau ideologi yang mula bertapak dalam agama Kristian sekitar kurun ke-18 ini hakikatnya cuba membawa suatu kefahaman bahawa manusia perlu diberikan kebebasan mutlak untuk menentukan garis pandu bagaimana untuk berinteraksi dengan Tuhan.
Manusia yang dikurniakan akal tidak wajar dikongkong oleh satu-satu aliran pemikiran apatah lagi kefahaman agama yang didominasi idea-idea mahupun prinsip-prinsip kuno yang dirasai tidak cocok dengan peredaran zaman.
Pendukung liberalisme juga berpendapat doktrin agama merupakan faktor penghalang bagi mencapai kekuatan dan kemajuan. Sebab itulah bagi mereka untuk meruntuhkan segala tembok penghalang ini, mereka berpendapat caranya ialah dengan membuka dan membebaskan agama daripada ajaran dan tafsiran yang sekian lama menjadi pegangan umat.
Dalam konteks agama Kristian, gerakan liberalisme jugalah yang telah berjaya menggulingkan kerajaan dan merobek institusi gereja Roman Katolik melalui siri-siri revolusi sehingga lahir fahaman-fahaman baharu yang lebih ekstrem seperti sekularisme iaitu memisahkan terus urusan agama daripada hal-ehwal pemerintahan dan urusan duniawi.
Hari ini gerakan yang sama turut mengakar dalam kalangan umat Islam. Kelemahan dan kemunduran umat Islam seantero dunia dijadikan alasan untuk membangunkan ideologi songsang yang didakwa mampu memecah kejumudan dan kebekuan umat dalam mentafsir dan mempraktikkan agama Islam.
Malangnya kejumudan yang dimaknakan adalah bersangkutan dengan aturan dan amalan agama yang sudah jelas dimaktubkan oleh syariat. Sebagai contoh ada yang berkefahaman bahawa solat yang difardukan tidak lagi relevan dengan zaman. Memadai untuk melakukan kerja-kerja kebajikan untuk manfaat ummah yang lebih besar kerana akhirnya Tuhan menilai niat kita yang baik bukan sangat soal pergerakan ritual yang tiada makna.
Di negara jiran Indonesia, seorang pensyarah syariah berstatus profesor malah secara berani mengeluarkan fatwa baharu mengatakan gay dan lesbian iaitu perkahwinan sejenis diharuskan masa kini lantaran bilangan umat yang terlalu ramai dan memudaratkan.
Bagi beliau, pengharaman gay dan lesbian asalnya bertitik-tolak daripada rasional bahawa manusia di permulaan zaman seperti Nabi Adam hatta Nabi Luth bilangannya kecil dan perlu diperamaikan.
Ini hanyalah sebahagian kecil daripada contoh-contoh kecelaruan pemikiran segelintir pendukung ideologi liberalisme agama yang mula mengakar dalam masyarakat Islam masa kini. Mereka kini tampil dengan gerakan yang lebih tersusun atas nama Islam liberal bukan sahaja dalam negara malah mempunyai jaringan meluas di peringkat antarabangsa.
Namun yang lebih membimbangkan apabila mereka mula menyerap masuk dalam masyarakat Islam di Malaysia atas nama perjuangan memartabatkan pendekatan wasatiyyah yang hari ini menjadi teras pembangunan Islam di Malaysia.
Hakikatnya manhaj atau pendekatan wasatiyyah yang dipopularkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak masa kini tidak sesekali merestui mahupun menyetujui faham liberalisme yang meremehkan dan memperlonggar ajaran Islam yang benar.
Malah dalam ucaptama Perdana Menteri dalam majlis sambutan Maal Hijrah 1436 Sabtu lalu menegaskan maksud wasatiyyah tidak bererti kita mengambil pendekatan melampau hingga Islam tertampil bagaikan agama militan yang keras dan kasar.
Wasatiyyah juga tidak bermakna kita merelakan agama diperlonggar dan dipermudahkan sesuka hati hingga terpesong daripada ajaran syariat yang sahih. Sebaliknya pendekatan wasatiyyah sebagaimana yang diterangkan Perdana Menteri adalah konsep kecemerlangan dan kesederhanaan umat yang berpaksikan syariat Islam.
Sememangnya maksud wasatiyyah dalam Islam adalah berlegar sekitar konsep keadilan, kecemerlangan (pilihan terbaik), dan perimbangan dalam segala perkara. Boleh dikatakan perkataan-perkataan ini adalah kata kunci dalam memahami konsep wasatiyyah dalam Islam.
* Penulis Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)
Lebih malang lagi apabila kecelaruan akan makna wasatiyyah juga lantas membawa umat kepada sikap mempermudah hukum ALLAH dengan cuba memberi pentafsiran baru yang bertentangan suluhan syariat hakiki.
Mungkin ada baiknya dijelaskan terlebih dahulu makna liberalisme yang dimaksudkan. Gagasan atau ideologi yang mula bertapak dalam agama Kristian sekitar kurun ke-18 ini hakikatnya cuba membawa suatu kefahaman bahawa manusia perlu diberikan kebebasan mutlak untuk menentukan garis pandu bagaimana untuk berinteraksi dengan Tuhan.
Manusia yang dikurniakan akal tidak wajar dikongkong oleh satu-satu aliran pemikiran apatah lagi kefahaman agama yang didominasi idea-idea mahupun prinsip-prinsip kuno yang dirasai tidak cocok dengan peredaran zaman.
Pendukung liberalisme juga berpendapat doktrin agama merupakan faktor penghalang bagi mencapai kekuatan dan kemajuan. Sebab itulah bagi mereka untuk meruntuhkan segala tembok penghalang ini, mereka berpendapat caranya ialah dengan membuka dan membebaskan agama daripada ajaran dan tafsiran yang sekian lama menjadi pegangan umat.
Dalam konteks agama Kristian, gerakan liberalisme jugalah yang telah berjaya menggulingkan kerajaan dan merobek institusi gereja Roman Katolik melalui siri-siri revolusi sehingga lahir fahaman-fahaman baharu yang lebih ekstrem seperti sekularisme iaitu memisahkan terus urusan agama daripada hal-ehwal pemerintahan dan urusan duniawi.
Hari ini gerakan yang sama turut mengakar dalam kalangan umat Islam. Kelemahan dan kemunduran umat Islam seantero dunia dijadikan alasan untuk membangunkan ideologi songsang yang didakwa mampu memecah kejumudan dan kebekuan umat dalam mentafsir dan mempraktikkan agama Islam.
Malangnya kejumudan yang dimaknakan adalah bersangkutan dengan aturan dan amalan agama yang sudah jelas dimaktubkan oleh syariat. Sebagai contoh ada yang berkefahaman bahawa solat yang difardukan tidak lagi relevan dengan zaman. Memadai untuk melakukan kerja-kerja kebajikan untuk manfaat ummah yang lebih besar kerana akhirnya Tuhan menilai niat kita yang baik bukan sangat soal pergerakan ritual yang tiada makna.
Di negara jiran Indonesia, seorang pensyarah syariah berstatus profesor malah secara berani mengeluarkan fatwa baharu mengatakan gay dan lesbian iaitu perkahwinan sejenis diharuskan masa kini lantaran bilangan umat yang terlalu ramai dan memudaratkan.
Bagi beliau, pengharaman gay dan lesbian asalnya bertitik-tolak daripada rasional bahawa manusia di permulaan zaman seperti Nabi Adam hatta Nabi Luth bilangannya kecil dan perlu diperamaikan.
Ini hanyalah sebahagian kecil daripada contoh-contoh kecelaruan pemikiran segelintir pendukung ideologi liberalisme agama yang mula mengakar dalam masyarakat Islam masa kini. Mereka kini tampil dengan gerakan yang lebih tersusun atas nama Islam liberal bukan sahaja dalam negara malah mempunyai jaringan meluas di peringkat antarabangsa.
Namun yang lebih membimbangkan apabila mereka mula menyerap masuk dalam masyarakat Islam di Malaysia atas nama perjuangan memartabatkan pendekatan wasatiyyah yang hari ini menjadi teras pembangunan Islam di Malaysia.
Hakikatnya manhaj atau pendekatan wasatiyyah yang dipopularkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak masa kini tidak sesekali merestui mahupun menyetujui faham liberalisme yang meremehkan dan memperlonggar ajaran Islam yang benar.
Malah dalam ucaptama Perdana Menteri dalam majlis sambutan Maal Hijrah 1436 Sabtu lalu menegaskan maksud wasatiyyah tidak bererti kita mengambil pendekatan melampau hingga Islam tertampil bagaikan agama militan yang keras dan kasar.
Wasatiyyah juga tidak bermakna kita merelakan agama diperlonggar dan dipermudahkan sesuka hati hingga terpesong daripada ajaran syariat yang sahih. Sebaliknya pendekatan wasatiyyah sebagaimana yang diterangkan Perdana Menteri adalah konsep kecemerlangan dan kesederhanaan umat yang berpaksikan syariat Islam.
Sememangnya maksud wasatiyyah dalam Islam adalah berlegar sekitar konsep keadilan, kecemerlangan (pilihan terbaik), dan perimbangan dalam segala perkara. Boleh dikatakan perkataan-perkataan ini adalah kata kunci dalam memahami konsep wasatiyyah dalam Islam.
* Penulis Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)
0 Komentar untuk " Wasatiyyah bukan alasan liberal "