DEENUL Islam bukan sekadar agama ruhaniyyah, tetapi juga agama ilmu dan tamadun. Faktor ruhaniyyah amat penting pada diri manusia kerana ia membentuk watak dan amal. Tanpa roh diri manusia akan kosong dan tanpa binaan ruhaniah dalam diri jasmani tidak memberi makna apa-apa.
Faktor ruhaniyyah terhubung rapat dengan keimanan dan ketakwaan kepada ALLAH. Kepercayaan kepada Pencipta yang Esa membina asas tauhid. Ketauhidanlah yang memberi kekuatan kepada manusia meyakini bahawa ALLAH itu Maha Perkasa dan Maha Segala.
Al-Quran yang ditanzilkan kepada Nabi Muhammad SAW membawa risalah pedoman dan petunjuk memahami hubungan yang nyata dengan yang ghaib. Memerhatikan alam ini secara zahiri sahaja tidak memberi makna apa-apa kepada manusia. Menghubungkan hikmah kejadian sesuatu dengan Pencipta menjadikan manusia bertambah yakin mengenai kekuasaan ALLAH dan kekerdilan insan.
Lebuh raya yang kita lalui ada kawalannya tersendiri. Papan tanda, pedoman arah, had laju adalah antara jenis kawalan yang ada supaya penggunanya ikut arahan dan pedoman. Tetapi kemalangan dan kesesakan tetap berlaku. Ia di luar kawalan manusia untuk menentukannya.
Sebaliknya kalau kita mendongak ke langit betapa banyak cakerawala yang berputar, bintang yang berlegar, galaksi yang beredar tetap berada di landasannya tanpa berlaku kemalangan atau kesesakan kalau tidak dengan takdirNya. Ia membawa manusia berfikir betapa besar kuasa Pencipta mengaturkan alam ini di bawah SunnahNya.
ALLAH ciptakan bumi dengan segala sumbernya untuk rahmat dan nikmat manusia. Manusia tidak boleh melakukan penciptaan dari tiada kepada ada. Manusia hanya boleh melakukan penggubahan, kreativiti dan rekaan dari yang sudah sedia ada.
Ilmu dalam Islam ibarat cahaya. Ilmu akliah dari sumber pemikiran tidak memahami sesuatu apalagi memahami yang ghaib. Ilmu naqliah (al-Quran) ditanzilkan supaya manusia mempunyai pedoman memahami yang nyata dengan ghaib. Asas ini yang membentuk fikrah dan tasawwur.
Ilmuwan silam melakukan integrasi ilmu naqliah dan aqliah sehingga menghasilkan epistemologi (teori ilmu) yang tidak sahaja dapat menghubungkan faktor maujud (nyata), tetapi juga faktor wujud (walaupun ghaib).
Tasawwur (pandangan semesta) ini penting dibina supaya hubungan Pencipta dan hasil ciptaannya, dilihat sebagai rahmat dan nikmat. Jiwa tadabbur (mengkaji) yang tinggi amat dituntut supaya manusia menjadi ulul albab (orang-orang yang memahami).
Ulul albab memerlukan pedoman ilmu. Ilmu naqliah (al-Quran) memberi pedoman. Jiwa tadabbur mendorong manusia berfikir, mengkaji, melakukan kerja-kerja makmal, menghasilkan hipotesis dan akhirnya teori terhadap sesuatu ilmu.
Dalam Surah al Alaq ayat 1-5 dan dalam Surah al Mukminuun ayat 12-14, ALLAH menyebutkan dalam al-Quran mengenai makna alaqa dan nutfah. Asas kejaninan ini menjadi landasan terbinanya ilmu embriologi.
Ia dikaji dan diteliti dan didapati pedoman al-Quran itu adalah benar. Kebenaran ini yang mendorong Dr Maurice Buccaille dari Perancis kembali kepada fitrah apabila membandingkan al-Quran dan Bible juga sains moden.
Beliau mendapati sumber al-Quran itu adalah yang terbaik dan benar mengenai ilmu kejaninan (embriologi) dan kebenaran yang datang daripada ALLAH menjadi sumber ilmu dan ilmu itu apabila dikembangkan mengembalikan manusia kepada fitrah iaitu menjadikan al-Quran sebagai signs of the Creator atau petunjuk daripada ALLAH.
Faktor ruhaniyyah terhubung rapat dengan keimanan dan ketakwaan kepada ALLAH. Kepercayaan kepada Pencipta yang Esa membina asas tauhid. Ketauhidanlah yang memberi kekuatan kepada manusia meyakini bahawa ALLAH itu Maha Perkasa dan Maha Segala.
Al-Quran yang ditanzilkan kepada Nabi Muhammad SAW membawa risalah pedoman dan petunjuk memahami hubungan yang nyata dengan yang ghaib. Memerhatikan alam ini secara zahiri sahaja tidak memberi makna apa-apa kepada manusia. Menghubungkan hikmah kejadian sesuatu dengan Pencipta menjadikan manusia bertambah yakin mengenai kekuasaan ALLAH dan kekerdilan insan.
Lebuh raya yang kita lalui ada kawalannya tersendiri. Papan tanda, pedoman arah, had laju adalah antara jenis kawalan yang ada supaya penggunanya ikut arahan dan pedoman. Tetapi kemalangan dan kesesakan tetap berlaku. Ia di luar kawalan manusia untuk menentukannya.
Sebaliknya kalau kita mendongak ke langit betapa banyak cakerawala yang berputar, bintang yang berlegar, galaksi yang beredar tetap berada di landasannya tanpa berlaku kemalangan atau kesesakan kalau tidak dengan takdirNya. Ia membawa manusia berfikir betapa besar kuasa Pencipta mengaturkan alam ini di bawah SunnahNya.
ALLAH ciptakan bumi dengan segala sumbernya untuk rahmat dan nikmat manusia. Manusia tidak boleh melakukan penciptaan dari tiada kepada ada. Manusia hanya boleh melakukan penggubahan, kreativiti dan rekaan dari yang sudah sedia ada.
Ilmu dalam Islam ibarat cahaya. Ilmu akliah dari sumber pemikiran tidak memahami sesuatu apalagi memahami yang ghaib. Ilmu naqliah (al-Quran) ditanzilkan supaya manusia mempunyai pedoman memahami yang nyata dengan ghaib. Asas ini yang membentuk fikrah dan tasawwur.
Ilmuwan silam melakukan integrasi ilmu naqliah dan aqliah sehingga menghasilkan epistemologi (teori ilmu) yang tidak sahaja dapat menghubungkan faktor maujud (nyata), tetapi juga faktor wujud (walaupun ghaib).
Tasawwur (pandangan semesta) ini penting dibina supaya hubungan Pencipta dan hasil ciptaannya, dilihat sebagai rahmat dan nikmat. Jiwa tadabbur (mengkaji) yang tinggi amat dituntut supaya manusia menjadi ulul albab (orang-orang yang memahami).
Ulul albab memerlukan pedoman ilmu. Ilmu naqliah (al-Quran) memberi pedoman. Jiwa tadabbur mendorong manusia berfikir, mengkaji, melakukan kerja-kerja makmal, menghasilkan hipotesis dan akhirnya teori terhadap sesuatu ilmu.
Dalam Surah al Alaq ayat 1-5 dan dalam Surah al Mukminuun ayat 12-14, ALLAH menyebutkan dalam al-Quran mengenai makna alaqa dan nutfah. Asas kejaninan ini menjadi landasan terbinanya ilmu embriologi.
Ia dikaji dan diteliti dan didapati pedoman al-Quran itu adalah benar. Kebenaran ini yang mendorong Dr Maurice Buccaille dari Perancis kembali kepada fitrah apabila membandingkan al-Quran dan Bible juga sains moden.
Beliau mendapati sumber al-Quran itu adalah yang terbaik dan benar mengenai ilmu kejaninan (embriologi) dan kebenaran yang datang daripada ALLAH menjadi sumber ilmu dan ilmu itu apabila dikembangkan mengembalikan manusia kepada fitrah iaitu menjadikan al-Quran sebagai signs of the Creator atau petunjuk daripada ALLAH.
0 Komentar untuk " Islam agama ilmu dan fitrah "