Sumbangan besar umat Islam bina tamadun dunia - Ahmad Pazil Md Isa

Ahmad Pazil Md Isa

Memberikan pelbagai maklumat dan informasi terbaru dalam pelbagai aktiviti perniagaan, rencana dan agama

I'M MUSLIM

Sumbangan besar umat Islam bina tamadun dunia

KINCIR angin pertama dipercayai dihasilkan orang Arab untuk mengisar hasil tanaman dan pembekalan air. 

PENYAIR Rusia, Alexander Pushkin yang menilai pengaruh penaklukan Rusia oleh Tatar pada abad ke-13 pernah berkata bahawa 'Orang Tatar tidak sama dengan orang Moor. Dengan menakluki Rusia, mereka tidak pernah menghadiahkan kepadanya algebra atau Aristotel.' Ertinya, orang Moor (Islam) yang pernah menakluk beberapa wilayah di Eropah (Sepanyol) membawa ilmu (algebra) dan falsafah (terjemahan karya ahli filsafah Rome dan Yunani kuno yang naskhah aslinya kemudian hilang). Bukan itu sahaja. Ada banyak lagi sumbangan orang Islam kepada tamadun dunia.

Kopi. Menurut satu legenda, seorang Arab bernama Khalid menggembala kambing biri-biri di rantau Kaffa di selatan Ethiopia dan menyedari bahawa haiwan itu menjadi lebih bertenaga apabila makan buah tertentu. Selepas memetiknya, Khalid membuat kopi pertama. Menurut maklumat pertama, biji kopi dieksport dari Ethiopia ke Yaman. Pada abad ke-15, kopi dibawa ke Makkah dan Turki. Biji kopi dibawa ke England oleh orang Turki, Pasqua Rosee pada 1650 yang membuka kedai kopi pertama di Lombard Street di London. Perjalanan perkataan kopi agak panjang: perkataan Arab qahwa menjadi perkataan Turki kahve, orang Itali meminjamnya dalam bentuk caffè, diterima pakai sebagai, British coffee dan dipanggil oleh orang Melayu sebagai 'kopi'. Kamera.

Orang Yunani kuno percaya bahawa mata memancarkan cahaya dan kerana itu orang boleh melihat. Kebenaran bahawa cahayalah memasuki mata dinyatakan untuk kali pertama oleh Ibn al-Haitham, ahli matematik, astronomi dan fizik Islam yang hidup pada abad ke-10. Dia memerhatikan bagaimana cahaya menembusi melalui celah tutup tingkap dan menyedari bahawa semakin kecil celah itu semakin baik gambar dapat dilihat serta mencipta kamera obskura pertama ('qamara' dalam bahasa Arab bermaksud 'bilik gelap atau tersendiri'). Al-Haytham juga dipercayai menjadi orang pertama memindahkan ilmu fizik dari sains falsafah ke dalam ilmu bereksperimen.

Catur. Permainan catur dikenali oleh orang India kuno tetapi permainan ini jauh berbeza daripada apa yang kita kenali hari ini. Versi moden catur muncul di Parsi dan dari situ tersebar ke Barat, ke Eropah. Pada abad ke-10, permainan ini diperkenalkan di Sepanyol oleh orang Moor. Payung terjun. Seribu tahun sebelum masa Wright bersaudara, idea untuk mencipta pesawat terbang terlintas di kepala seorang penyair, ahli astronomi dan jurutera Muslim, Abbas ibn Firnas. Pada tahun 852, dia melompat dari bumbung masjid dalam jubah longgar yang berkibar dengan beberapa papan kayu yang tercantum padanya.

Abbas ibn Firnas berharap akan melayang seperti burung tetapi itu tidak berlaku. Jubah memperlahankan kejatuhannya dan menjadi sejenis payung terjun pertama dan ahli sains itu mengalami cuma sedikit kejutan dan kecederaan ringan. Pada usia 70 tahun selepas menyempurnakan pesawatnya, dia mengulangi percubaannya dan melompat dari gunung. Dia berjaya untuk berada di udara selama 10 minit tetapi pada akhirnya terhempas mati pada waktu pendaratan: masalahnya dia tidak melekatkan ekor kepada pesawatnya. Sabun dan syampu. Mandi setiap hari adalah salah satu daripada tuntutan Islam. Mungkin kerana itu orang Islam selalu menyempurnakan resipi sabun. Diketahui bahawa sejenis sabun dipunyai oleh orang Mesir purba dan orang Rome, tetapi orang Arablah mencampurkan minyak sayuran dengan natrium hidroksida dan sebatian aromatik. Di England, syampu muncul pada tahun 1759 apabila seorang Muslim membuka rumah mandi di Brighton.

Kimia moden. Jabir ibn Hayyan adalah seorang saintis yang mengubahkan alkimia ke dalam kimia. Pada abad ke-9, dia menemui beberapa proses yang masih digunakan dalam bidang sains moden: penyulingan, penghabluran, pencairan, rafinasi, pengoksidaan, penyejatan dan penapisan. Jabir ibn Hayyan menemui asid sulfurik dan nitrik, dan mencipta satu radas penyulingan berkat, maka muncul minuman beralkohol dan perisa aroma yang digunakan dalam pengeluaran wangi-wangian di dunia.


ABBAS adalah orang pertama yang mencetus idea mencipta kapal terbang. 

Ciptaan penting dalam mekanik 

Aci engkol. Radas itu yang menukarkan gerakan berputar ke dalam gerakan linear dicipta oleh jurutera Muslim al-Jazari. Itu adalah salah satu ciptaan yang paling penting dalam mekanik yang sehingga kini menjadi salah satu bahagian utama kereta moden, pada asalnya digunakan untuk pengairan. Daripada buku jurutera itu kita ketahui bahawa dia mencipta atau menyempurnakan injap dan mengerjakan jam mekanikal pertama. Al-Jazari boleh dianggap sebagai bapa robotik. Kunci dengan kod adalah juga ciptaannya.

Arked tajam. Arked tajam adalah ciri khas katedral Gotik Eropah tetapi idea arked itu dipinjam daripada seni bina Islam. Ia lebih kuat daripada arked separuh bulat yang digunakan oleh orang Rome dan Norman, dan dengan begitu membolehkan membina bangunan lebih tinggi dan lebih kompleks. Orang Eropah meminjam juga idea Islam mengenai reka bentuk kubah rusuk dan tingkap bulat yang kecil. Bentuk kubah itu boleh dilihat misalnya pada Katedral Saint Basil yang cantik itu di Dataran Merah di Rusia. Istana kota Eropah menjadi mirip kepada istana kota. Sebagai contoh, arkitek istana Henry V adalah seorang Muslim.

Alat bedah. Banyak alat-alat bedah moden, termasuk pisau bedah, gergaji perubatan, forsep, gunting halus sama rupanya seperti digunakan oleh pakar bedah Muslim al-Zahrawi. Dia mendapati juga bahawa tali tangsi yang digunakan untuk jahitan dalaman larut dalam badan secara semula jadi dan boleh digunakan dalam pembuatan kapsul perubatan. Pada abad ke-13, 300 tahun sebelum William Harvey, doktor Islam, Ibn Nafis menyifatkan proses peredaran darah. Doktor Muslim mencipta anestetik dan jarum berongga untuk pengekstrakan katarak.

Kincir angin Kincir angin. Kincir angin Arab dicipta pada tahun 634 dan digunakan untuk mengisar jagung dan untuk pembekalan air. Di padang pasir Arab, satu-satunya sumber kuasa adalah angin yang bertiup selama beberapa bulan dari satu arah, dan sumber ini digunakan untuk kapasiti penuh. Kincir angin mempunyai enam atau 12 sayap yang ditutupi dengan kain dan daun palem. Di Eropah kincir angin pertama muncul hanya selepas 500 tahun.

Vaksinasi. Idea vaksinasi pertama dicadangkan bukan oleh Jenner dan Pasteu tetapi oleh orang Islam. Di Eropah, teknik ini datang dari Turki pada tahun 1724, dengan isteri duta Inggeris memerhatikan prosedur itu. Di Turki, kanak-kanak disuntik vaksin cacar 50 tahun sebelum orang Eropah menemui vaksinasi. Pulpen. Pulpen pertama dicipta untuk Sultan Mesir pada tahun 953. Pemerintah menuntut pen yang tidak akan mengotori pakaian dan tangannya. Sistem bekalan dakwat ke hujung pen adalah sama seperti sekarang. Sistem penomboran. Mungkin sistem penomboran yang digunakan di seluruh dunia berasal dari India, tetapi bentuk nombor adalah Arab, dan pertama kali muncul dalam bentuk cetak dalam karya ahli matematik Muslim al-Khawarizmi dan al-Kindi pada tahun 825.

Prototaip perkataan algebra adalah nama buku oleh al-Khawarizmi Al-Jabr wa-al-Muqabilah, dan prinsip yang dinyatakan di dalamnya masih digunakan. Hasil kerja ahli matematik Islam, termasuk teori algoritma dan beberapa teori trigonometri datang ke Eropah hanya selepas 300 tahun. Analisis kekerapan yang ditemui oleh al-Kindi digunakan sebagai asas untuk pembangunan kriptografi moden. Makan tiga hidangan. Konsep makan tiga hidangan - sup, diikuti dengan makan daging atau ikan dan diakhiri dengan buah-buahan dan kacang - dibawa pada abad ke-9 dari Iraq ke Cordoba (Sepanyol) oleh Ali ibn Nafi. Dia juga memperkenalkan gelas kristal yang diciptakan oleh Abbas Ibn Firnas yang sudah disebut di atas. Permaidani. Permaidani pada zaman pertengahan dalam Islam dianggap sebagai sebahagian penting dari syurga. Teknik tenunan agak maju, warna baru sentiasa muncul, dan seni penenun menduduki tempat yang penting. Di Eropah pada waktu itu, lantai ditutup dengan tikar anyaman, di bawahnya kerana pembersihan yang kurang cermat selalu tertimbun sampah, tulang dan banyak lagi. Tidak menghairankan bahawa permaidani Arab dan Parsi dengan cepat mula dipakai.

Cek. Jika bukan orang Islam, cek tidak akan wujud. Perkataan 'cek' berasal daripada perkataan Arab 'saqq' yang bermaksud komitmen bertulis membayar untuk barang-barang semasa penghantaran. Keperluan untuk cek timbul kerana membawa wang pada jarak yang jauh adalah agak berbahaya. Pada abad ke-9 ahli perniagaan Islam boleh menunaikan di China, cek yang dikeluarkan untuk bank-bank Baghdad. Bumi adalah bola. Pada abad ke-9, ramai saintis Islam percaya bahawa Bumi adalah bulat. Menurut ahli astronomi Ibn Hazm, buktinya adalah kerana 'Matahari sentiasa dalam keadaan tegak terhadap titik tertentu di Bumi.' Itu terjadi 500 tahun sebelum hal itu diteka oleh Galileo. Pengiraan ahli astronomi Islam begitu tepat sehingga mereka dalam menentukan panjang khatulistiwa silap kurang daripada 200 kilometer dengan menyatakan bahawa panjangnya adalah 40,253.4 kilometer.

Torpedo dan peluru berpandu. Walaupun orang Cina mencipta mesiu dan menggunakannya dalam bunga api, maka orang Arablah membersihkannya dengan kalium nitrat dan mula menggunakan untuk tujuan ketenteraan. Orang Islam berjaya menakutkan askar tentera Salib dengan senjatanya. Menjelang abad ke-15, mereka mencipta roket yang disebutnya 'telur pembakaran yang bergerak sendiri' dan torpedo yakni bom berbentuk pir yang bergerak sendiri dengan anak panah pada penghujung yang meletup di kapal musuh. Taman. Pada zaman pertengahan, di Eropah ada petak-petak sayuran tetapi orang Arablah memandang taman sebagai tempat untuk bersantai dan meditasi. Taman-taman diraja pertama seumpamanya ini muncul pada abad ke-11 di Sepanyol. Tempat asal bunga teluki dan tulip juga negeri-negeri Islam.

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/146886
0 Komentar untuk " Sumbangan besar umat Islam bina tamadun dunia "

POPULAR POST

I'M MUSLIM

KEDAH BIZ