Perjanjian politik demi rakyat - Ahmad Pazil Md Isa

Ahmad Pazil Md Isa

Memberikan pelbagai maklumat dan informasi terbaru dalam pelbagai aktiviti perniagaan, rencana dan agama

I'M MUSLIM

Perjanjian politik demi rakyat

GABUNGAN pembangkang yang baharu ditubuhkan – Pakatan Harapan – yang dianggotai Keadilan, DAP dan Amanah telah menandatangani satu perjanjian rasmi, iaitu “Perjanjian Pakatan Harapan” di Persidangan Pimpinan Pakatan Harapan di Shah Alam pada 9 Januari lalu.

Ia ditandatangani Presiden Keadilan, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan Presiden Amanah, Mohamad Sabu.

Perjanjian ini bermatlamat memperkasa Pakatan Harapan. Ia mengandungi 7 Fasal yang meliputi perkara-perkara fundamental, iaitu keputusan bersama, kesatuan politik, penyelesaian konflik, dasar-dasar bersama, pilihan raya, pembentukan kerajaan dan peranan pembangkang, dan keabsahan gabungan.

Antara fasal terpenting ialah tentang membuat keputusan bersama antara ketiga-tiga parti dalam Pakatan Harapan secara konsensus; dan Pakatan Harapan meletakkan seorang calon sahaja bagi mewakilinya dalam mana-mana pilihan raya.

Perjanjian ini bukan dokumen undang-undang atau perjanjian persefahaman. Ia adalah dokumen politik untuk membentuk kesatuan politik yang mampan.

Tetapi, apa yang lebih penting ialah bahawa perjanjian ini bukanlah sekadar tentang parti politik sahaja. Ia adalah perjanjian yang bertujuan meningkatkan bakti terhadap rakyat. Ini dicatat dengan jelas dalam mukadimahnya:

Matlamat tertinggi sesuatu kerajaan adalah menyejahterakan rakyatnya dengan seadil mungkin merentas batasan bangsa dan ras, menembus sempadan agama dan budaya, melintas ruang dan zaman. Makanya suatu kerajaan yang adil adalah bertuankan rakyat dan memelihara rakyat; fungsinya meluaskan rahmat kepada rakyat yang merangkumi segala matlamat syariat (maqasid al-syariah) termasuk hak asasi manusia, kebebasan, keadilan, persamaan dan apa sahaja yang membawa maslahat (kepentingan) kemanusiaan.

Ini selaras dengan firman ALLAH dalam Ayat 107 Surah Al-Anbiya’ mafhumnya “Dan tidaklah Kami utus engkau (wahai Muhammad) melainkan sebagai rahmat kepada alam seisinya” iaitu satu penyataan tegas bahawa teras syariat Islam adalah rahmat dan kasih sayang Tuhan yang inklusif meliputi seluruh warga alam.

Seruan yang sama ke arah menyuburkan kasih kepada seluruh warga alam, membina persaudaraan manusiawi, menegakkan keadilan merentasi batasan, meletakkan yang hak dan menentang kezaliman adalah nilai-nilai sejagat yang dikongsi oleh semua agama, peradaban dan budaya yang membentuk rencam rakyat Malaysia yang pelbagai.

Kontrasnya gagasan rahmat ini (yang sewajarnya menjadi matlamat setiap kerajaan) dengan kebejatan yang berlaku sekarang di dalam masyarakat. Pemimpin menjadi bahan cemuhan rakyat, tindakan bukan dipaksikan kepada kebajikan rakyat tetapi kerakusan mengumpul harta sementara masa mengizinkan.

Rakyat lemas di tengah-tengah kebejatan ini. Rakyat berhak untuk diberi pilihan mengangkat sebuah kerajaan yang bertuankan rakyat dan memelihara rakyat dalam semua aspek kehidupan individu dan bermasyarakat.

Tuntutan rakyat yang mahukan sebuah kerangka persefahaman politik yang kukuh dan jelas telah dihadam oleh Keadilan, DAP dan Amanah yang membentuk Pakatan Harapan.

Kami sedar tuntutan ini datang daripada keyakinan rakyat bahawa gagasan dasar-dasar yang ditawarkan oleh Pakatan Harapan melalui Dasar Bersama Pakatan Harapan hanya boleh dilaksanakan dengan tersusun dan berkesan bila terbinanya kesatuan politik yang utuh di antara Keadilan, DAP dan Amanah.

Bahawa kesatuan politik itu adalah pra-syarat kepada sebuah pakatan politik yang bersatu padu, progresif dan kuat yang boleh membangun dan membela rakyat.

Perjanjian ini bukanlah tongkat sakti. Tetapi, ia menjawab kebanyakan persoalan tentang masa depan politik negara.



* Datuk Saifuddin Abdullah ialah Ketua Setiausaha Pakatan Harapan dan bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi. Beliau aktif di twitter: @saifuddinabd.

0 Komentar untuk " Perjanjian politik demi rakyat "

POPULAR POST

I'M MUSLIM

KEDAH BIZ