Negara ulung yang bahagia - Ahmad Pazil Md Isa

Ahmad Pazil Md Isa

Memberikan pelbagai maklumat dan informasi terbaru dalam pelbagai aktiviti perniagaan, rencana dan agama

I'M MUSLIM

Negara ulung yang bahagia

SEMPENA Maal Hijrah baru-baru ini, saya menarik perhatian rakyat agar menyertai suatu “gabungan minda” untuk membina Malaysia sebagai negara ulung yang makmur dan bahagia.

Saya menggariskan empat faktor pembinaan negara ulung: berdasarkan teras-teras utama, berasaskan nilai, interaksi rakyat-kerajaan yang lebih akrab dan bebas skandal. Ini memerlukan perubahan yang sebenar. Dua perubahan utama yang diperlukan ialah perubahan politik dan reformasi institusional.

Pada masa sama, masalah-masalah besar yang dihadapi rakyat, seperti kos kehidupan, pekerjaan, perumahan, kenaikan tol, wabak demam kepialu dan jerebu, mesti diselesaikan segera.

Menjadikan kebahagiaan sebagai matlamat nasional bukanlah idea baru. Menurut Derek Bok, pendekatan ini mencapai minat yang tinggi sejak abad ke-18. Ramai sarjana, seperti Cesare Beccaria, Claude-Adrien Helvetius dan Francis Hutcheson, menyarankan supaya mempromosi kebahagiaan dan mengelakkan kesengsaraan menjadi matlamat moral dasar awam.

“Kebahagiaan” sukar didefinisikan. Dalam dunia penyelidikan, ada masanya, ia digunakan silih berganti dengan istilah-istilah lain, contohnya, “kesejahteraan”.

Tokoh utama bidang kebahagiaan Amerika, Ed Diener, berusaha memberikan definisi yang komprehensif: “seseorang dikatakan memiliki kebahagiaan yang tinggi sekiranya ia mengalami kepuasan hidup dan sering berasa seronok, dan hanya jarang-jarang melalui emosi tidak senang seperti sedih atau marah. Sebaliknya, seseorang dikatakan memiliki kebahagiaan yang rendah sekiranya dia tidak puas hati dengan kehidupan, jarang berasa seronok, dan sering melalui emosi tidak senang seperti marah dan resah.

Pada 1972, Bhutan menjadi negara pertama yang secara rasmi menggunakan kebahagiaan rakyat sebagai matlamat pembangunan negara, iaitu dengan menggunakan “Kadar Kebahagiaan Negara” menggantikan “Keluaran Negara Kasar”. Kadar kebahagiaan itu meliputi empat teras: governans baik dan pendemokrasian, pembangunan sosioekonomi stabil dan saksama, perlindungan alam sekitar dan pemerkasaan budaya.

Di Malaysia, “Indeks Kesejahteraan Malaysia” mula digarap pada 1999. Menurut laporannya pada 2013, ia meliputi 14 komponen: pengangkutan, komunikasi, pendidikan, pendapatan, alam pekerjaan, perumahan, aktiviti waktu senggang, governans, keselamatan awam, partisipasi sosial, kebudayaan, kesihatan, alam sekitar dan keluarga.

Hari ini, lebih banyak negara telah menggunakan indeks kebahagiaan. Wujud beberapa bentuk penarafan kebahagiaan peringkat global. Antaranya ialah “Laporan Kebahagiaan Dunia” yang dimulakan pada 2012, diterbitkan Jaringan Penyelesaian Pembangunan Lestari dan diedit oleh John Helliwell, Richard Layard and Jeffrey Sachs.

Menurut laporannya pada 2015, 10 negara yang berada di tangga teratas ialah Switzerland, Iceland, Denmark, Norway, Canada, Finland, Netherlands, Sweden, New Zealand dan Australia. Malaysia berada di tangga 61.

Satu mercu tanda kemanusiaan tercapai baru-baru ini, apabila pada 25 September lalu, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu meluluskan “Matlamat-matlamat Pembangunan Lestari 2030” (SDG) bagi menggantikan “Matlamat-matlamat Pembangunan Milenium” yang tamat tempohnya tahun ini.

Matlamat SDG adalah lebih tinggi, iaitu, contohnya, bukan sahaja mengurangkan, tetapi menghapuskan kemiskinan; dan memasukkan tuntutan-tuntutan baru seperti kesaksamaan gender, dan keamanan serta keadilan untuk semua.

Dalam MDG, kecuali satu atau dua sasaran yang prestasi Malaysia tidak begitu baik, tetapi, pada majoriti sasarannya, prestasi kita amat baik. Kini, cabarannya ialah sebaik manakah prestasi Malaysia dalam mencapai sasaran-sasaran SDG yang lebih kompleks itu?

Kerajaan suka menggunakan angka-angka tertentu untuk menunjukkan bahawa negara berada di landasan betul. Tetapi, soalnya ialah, adakah rakyat bahagia?

Justeru, masanya telah tiba untuk rakyat mendefinisi dan beraksi menuju negara yang bahagia buat semua. Dan apabila politisi bertanya, “adakah anda bahagia?”, maka, rakyat telah bersedia dengan jawapannya.


#Datuk Saifuddin Abdullah ialah Ketua Setiausaha Sekretariat, Pakatan Harapan dan bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi. Beliau aktif di twitter: @saifuddinabd

0 Komentar untuk " Negara ulung yang bahagia "

POPULAR POST

I'M MUSLIM

KEDAH BIZ