Agama: Keganasan IS calar wajah kesejahteraan Islam - Ahmad Pazil Md Isa

Ahmad Pazil Md Isa

Memberikan pelbagai maklumat dan informasi terbaru dalam pelbagai aktiviti perniagaan, rencana dan agama

I'M MUSLIM

Agama: Keganasan IS calar wajah kesejahteraan Islam

Kedatangan Islam adalah sebagai rahmat kepada sekalian umat manusia dan sudah dijelaskan oleh Allah SWT dan Rasul-Nya sebagai agama yang harmoni dan sejahtera. Atas dasar itulah ia dapat diterima oleh semua masyarakat di seluruh pelosok dunia.

Namun, sejak akhir-akhir ini kita berhadapan dengan serangan pemikiran sekular yang sangat ganas menerjah akidah umat Islam dan usaha musuh Islam secara tersusun mencorakkan dunia bertujuan meletakkan Islam di kandang orang salah.

Kuasa besar dan musuh Islam sedang ghairah membidik sasaran, menumpahkan darah umat Islam secara keji, mengganggu gugat sistem yang diciptakan oleh Islam dan mewujudkan konflik mazhab serta fahaman sehingga berlaku pergolakan antara sesama umat Islam.

Bukan hanya sekadar memecahkan kesatuan Islam, malah mereka terlalu aktif melaga-lagakan golongan agama supaya masyarakat Islam tidak lagi menghormati institusi keagamaan. Di tambah lagi dengan budaya ekstrim yang sedang membarah sehingga melahirkan manusia yang hilang jatidiri Muslim, malah menjadi musuh untuk menghancurkan Islam.

Tak cermin ciri-ciri Islam

Apabila agenda ini berlaku kepada semua negara umat Islam, maka jelaslah ada tangan musuh yang tersembunyi di sebalik musibah ini.

Pada masa sama, citra dan wajah kesejahteraan Islam cuba dirosakkan wajah bengis kumpulan Islam yang kononnya berjihad sedangkan Islam yang sebenar tidak mencerminkan ciri-ciri seperti yang mereka lakukan.

Kita mesti sedar, apa saja tindakan berbentuk keganasan oleh umat Islam bukanlah mencerminkan ajaran Islam itu sendiri. Islam menentang segala bentuk penindasan, kezaliman dan keganasan. Islam memberatkan aspek kasih sayang serta sifat ambil berat terhadap sesama Islam dan bukan Islam.

Jika tindakan itu dilakukan oleh Muslim, maka apa yang mereka lakukan adalah bertentangan dengan kehendak agama. Islam tidak membenarkan kita menyakiti orang lain apatah lagi membunuh orang lain tanpa hak.

Biarpun golongan itu mungkin berniat baik iaitu untuk membela Islam, tetapi pendekatan yang digunakan tidak kena pada tempatnya serta mencemarkan imej Islam itu sendiri. Segala tindakan dianggap keganasan itu ada sesetengahnya memang hasil perbuatan penganut Islam, tetapi ini bukanlah 'lesen' untuk menuduh Islam mengajar penganutnya berbuat demikian.

Perancangan jahat musuh

Isu Kumpulan Militan Islam (IS) di Syria dan Iraq menjadi fokus penting dalam media arus perdana dalam serta luar negara. Jika keganasan itu benar-benar berlaku, maka Islam tidak pernah bertanggungjawab terhadap perkara sedemikian.

Apa yang dibimbangi, perancangan jahat musuh untuk meletakkan Islam di kandang orang salah dan menyebabkan nilai nyawa umat Islam semakin murah. Media milik musuh pula, seolah-olah mendapat ramuan baharu untuk menyisihkan Islam yang sedang berkembang pesat di Eropah dan negara bekas komunis.

Islam sendiri tidak menggalakkan perang, malah Islam melarang pembunuhan. Firman Allah SWT yang bermaksud: "Oleh kerana itu kami tetapkan (suatu hukum) bagi Bani Israel, bahawa barang siapa yang membunuh seorang manusia, bukan kerana orang itu (membunuh) orang lain atau bukan kerana membuat kerosakan di muka bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh manusia seluruhnya dan barang siapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya. Sesungguhnya telah datang kepada mereka rasul kami dengan (membawa) keterangan yang jelas, kemudian banyak di antara mereka sesudah itu sungguh-sungguh melampaui batas dalam berbuat kerosakan di muka bumi." (Surah al-Maidah, ayat 32)

Salah guna tafsiran

Secara dasarnya peperangan dalam Islam juga mempunyai tertib dan syaratnya. Tentera Islam tidak boleh sesuka hati bertindak zalim dan menindas orang yang diperangi. Ketika peristiwa pembukaan kota Makkah, Rasulullah SAW memerintahkan kaum Muslimin hanya memerangi sesiapa yang memerangi mereka sahaja.

Biarpun ketika itu kaum Muslimin datang kekuatan yang lebih besar daripada penduduk Makkah. Sikap yang ditonjolkan Rasulullah SAW itu selaras dengan firman Allah SWT yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa juga) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan." (Surah al-Maidah, ayat 8)

Islam hanya meletakkan keganasan kepada perkara yang melampaui batas, pembunuhan, kezaliman dan pencerobohan terhadap kedaulatan orang lain dengan cara yang salah. Sebarang penentangan dan perjuangan menentang pencerobohan adalah perjuangan sebenar dan ia amat mulia di sisi Islam.

Malangnya hari ini tafsiran keganasan telah disalahgunakan oleh musuh mengikut acuan mereka dan lebih malang lagi acuan itu diguna pakai oleh umat Islam sehingga
berlaku pertembungan antara mereka.

Rujukan perisikan dan sumber berita pihak musuh juga turut menjadi rujukan umat Islam dalam menentukan penghukuman terhadap sesama mereka. Maka, di sinilah letaknya kesilapan umat Islam sehingga mereka kehilangan integriti dan kewibawaan.

Pendakwah terkenal, Dr Yusuf Al-Qardhawi menyatakan, pengganas sebenar adalah orang yang sengaja membunuh manusia tanpa membezakan orang awam atau tentera, tanpa mengira mangsanya bersalah atau tidak bersalah, tidak melihat apakah ia pihak yang dizalimi atau pelaku kezaliman.

Ulama salaf yakin dengan memberikan kefahaman agama yang benar, penafsiran syariat jelas dan menyebarkan prinsip Salaf as-Soleh dengan sempurna, ia akan dapat meyakinkan semula umat berkenaan apa pun jenis keganasan adalah bertentangan konsep dan prinsip agama Islam kedamaian, keselamatan dan ketenteraman bagi seluruh alam.

Wajib bagi pendakwah berdakwah di jalan Allah SWT dengan cara yang terbaik, iaitu berdakwah dengan ayat al-Quran dan hadis nabi. Mereka mestilah bijak mencari medan yang sesuai untuk menyampaikan fahaman itu selain mendekati pemimpin menyampaikan hal yang wajib diketahui pemerintah.

0 Komentar untuk " Agama: Keganasan IS calar wajah kesejahteraan Islam "

POPULAR POST

I'M MUSLIM

KEDAH BIZ