Advertorial: Pesona Melaka - Ahmad Pazil Md Isa

Ahmad Pazil Md Isa

Memberikan pelbagai maklumat dan informasi terbaru dalam pelbagai aktiviti perniagaan, rencana dan agama

I'M MUSLIM

Advertorial: Pesona Melaka

Melaka Alive
Melaka sentiasa menampilkan pelbagai idea kreatif dalam memajukan sektor pelancongannya bagi memastikan pelancong yang datang ke negeri ini tidak berasa jemu.

Selain mengekalkan dan memperbaiki tarikan sedia ada, boleh dikatakan ada sahaja tarikan terbaharu diperkenalkan membuatkan kehadiran pelancong domestik dan luar negara ke negeri ini tidak pernah putus.

Terkini tarikan baharu itu ialah Melaka Alive, Persembahan Bahtera Merdeka dan Warna Melaka.

Mempunyai satu konsep baru dalam sejarah kaya Melaka, dibawakan oleh Neuvo Tarikan & Destinasi Sdn Bhd bertujuan untuk menggabungkan unsur teater dan sejarah terhadap latar belakang teknologi sarat yang canggih untuk mengangkut pelawat kembali ke dalam Zaman Emas menerusi Melaka Alive .

Dengan matlamat untuk menjadikan Melaka Alive sebagai tarikan utama bagi pelancongan kebudayaan di Malaysia, ia diharap dapat menarik kedatangan pelawat dari seluruh negara dan antarabangsa.

Menerusi persembahan menghiburkan ini, pelawat boleh merasai pengalaman dan seterusnya menghargai kepelbagaian budaya di Malaysia yang kompleks tetapi penuh warna warni.

Persembahan Melaka Alive juga menyelami serba sedikit sejarah Melaka sepanjang enam abad termasuklah menonjolkan bangunan warisan sedia ada yang boleh dilihat pada hari ini. Lebih menarik, persembahan ini turut disertakan dengan kesan khas bunyi bagi memberikan pengalaman tersendiri kepada pelancong.


Persembahan Bahtera Merdeka

Persembahan menggunakan teknologi 5D, yang pertama seumpamanya di Asia.

Terletak di atas pentas seperti kapal, persembahan ini diilhamkan berdasarkan kisah kehebatan Panglima Awang. Persembahan ini menggabungkan kesan visual, muzik, cahaya dan bunyi kelas dunia yang pastinya memberikan pengalaman menakjubkan kepada setiap pelawat.

Ceritanya bermula dari era Parameswara yang mengasaskan Melaka sehingga kejatuhannya di tangan Portugis. Antara babak menarik yang dimuatkan ialah menonjolkan Legenda Rusa, Tikus dan Anjing, kedatangan armada Laksamana Cheng Ho dari China dan kehadiran Lopes de Sequiera dan Alfonso de Albuquerque ke pantai Melaka.

Persembahan ini program yang mesti dikunjungi oleh pelancong yang datang ke Melaka.


Warna warna Melaka

Warna Warna Melaka atau Colours of Melaka adalah sebuah tarikan bazar malam yang direka bagi membawa semua pengunjung di Melaka Alive.

Dengan hiasan yang direka khas, pengunjung dan pelancong akan terasa seperti dibawa kembali ke pasar malam abad ke-15 iaitu ketika Kesultanan Melayu Melaka. Setiap gerai yang berkonsep kereta lembu menjual barangan runcit serta menyajikan makanan tradisional Melayu dan Baba Nyonya Melaka. Dengan berlatarbelakangkan persembahan teater menambahkan lagi kepada suasana dan detik persekitaran pada zaman dahulu

Info

Melaka Alive dibuka setiap Khamis

Dua pertunjukan diadakan iaitu pada jam 7.30 malam dan 9 malam

Tempat: Melaka Alive, Jalan Parameswara, 75000 Bandar Hilir, Melaka.

(berdekatan dengan Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan)

Hotline: 012 266 9374 atau 012 266 9461

Pejabat Jualan & Pemasaran: 03 7877 2828 (9 pagi hingga 6 petang, Isnin hingga Jumaat kecuali Cuti Umum)

Email: sales@nuevo.com.my

Website: www.melakaalive.com.my

Facebook : Official Melaka Alive

0 Komentar untuk " Advertorial: Pesona Melaka "

POPULAR POST

I'M MUSLIM

KEDAH BIZ