SEHARI dua ini nampaknya rakyat diajak berpolemik dengan isu mengenai merotan anak. Termenung seketika memikirkan apakah punca isu sebegini dipolemikkan.
Seolah-olah Islam yang tertampil hari ini hanya berlegar sekitar isu-isu keganasan, kekerasan dan hukuman. Di manakah aspek kasih-sayang, kelembutan, keihsanan yang menjadi teras agama Islam selama ini?
Isu ini timbul apabila kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat disalah tafsir media dengan maksud untuk menjadikan tindakan merotan anak sebagai kesalahan jenayah.
Mujurlah pihak Kementerian segera menjernihkan suasana dengan menyiarkan penjelasan terhadap isu tersebut.
Penulis tidaklah bercadang untuk membahaskan kenyataan pencerahan yang diberikan oleh pihak Kementerian bahawa tidak timbul untuk menjadikan tindakan merotan anak sebagai kesalahan jenayah.
Ini kerana peruntukan undang-undang sedia ada telah pun menjadikan perbuatan merotan sehingga menyebabkan kecederaan fizikal atau mental sebagai suatu kesalahan jenayah di bawah Seksyen 31(1) Akta Kanak- Kanak 2001 yang boleh dihukum dengan penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya.
Namun apa yang penulis berasa kurang selesa apabila masyarakat begitu bersungguh-sungguh berhujah seolah-olah merotan anak ini sudah menjadi suatu budaya umat Islam dalam mendidik anak.
Benarlah merotan atau memukul merupakan sebahagian daripada kaedah mendidik sebagaimana yang dikhabarkan dalam banyak hadis, termasuklah seperti hadis berikut: “Ajar anak kamu solat ketika umurnya 7 tahun, dan (sekiranya mereka enggan) pukul mereka apabila mencecah 10 tahun”. (Riwayat Abu Daud dan berstatus sahih)
Walau bagaimanapun, hadis di atas tidak boleh ditafsirkan secara simplistik dengan memberikan makna seolah-olah merotan atau memukul merupakan sebahagian daripada budaya Islam dalam mendidik anak-anak.
Sedangkan dalam konteks hadis tersebut juga jelas bahawa merotan atau memukul adalah pilihan terakhir setelah dilaksanakan pelbagai kaedah untuk memujuk, membelai dan menasihati anak dengan penuh kasih sayang tatkala dia sudah mumaiyiz iaitu berupaya menentukan yang mana baik dan buruk.
Bahkan aspek kasih sayang dan kasihan belas ini dinukilkan dalam ayat al-Quran berupa doa kepada kedua ibu bapa yang telah mendidik dan membesarkan anak dengan penuh kasih sayang. ALLAH berfirman dalam Surah al-Isra’ ayat 24: “Katakanlah: wahai Tuhanku kasihanilah kedua mereka (ibu bapaku) SEPERTI mana mereka membesarkanku semasa kecil”.
Kalaupun hendak mula memukul anak selepas umur mencecah 10 tahun, Islam meletakkan garis panduan yang jelas bahawa tidak boleh memukul sehingga boleh mendatangkan kecederaan.
Dalam satu hadis disabdakan: “Tidak boleh merotan melebihi 10 kali melainkan pada hukum hudud” (Hadith Riwayat Bukhari). Menurut Khalifah Umar Abdul Aziz: “Guru-guru tidak boleh merotan melebihi tiga kali, kerana ia boleh menimbulkan fobia dan kebimbangan kepada kanak-kanak”.
Menurut al-Dohak: Apa-apa sahaja pukulan atau rotan yang melebihi tiga kali, maka ia adalah qisas. Rotan itu tidaklah terlalu keras, tidak pula terlalu lembut atau basah/ lembab, sehinggalah boleh meninggalkan bekas dan kerosakan yang teruk pada kulit. Mengenai cara merotan pula, menurut Syeikh al-Faqih Shamsuddin al-Anbani:
i. Memukul di tempat yang berbeza, bukannya pada satu tempat di badan manusia sahaja.
ii. Memanjangkan tempoh rotan pertama dengan yang seterusnya.
iii. Tidak mengangkat tangan sehingga boleh kelihatan ketiaknya.
Namun, sekali lagi ingin ditegaskan tindakan memukul atau merotan seharusnya menjadi pilihan dan pendekatan terakhir setelah diusahakan pelbagai cara lain yang lebih diutamakan Islam.
Di dalam kitab masyhur bertajuk Tarbiyatul Awlad fil Islam (Pendidikan Anak-anak dalam Islam) telah disenaraikan langkah-langkah mendidik anak.
Antaranya, pertama, mendidik dengan menjadi Murabbi atau guru contoh ikutan yang baik; Kedua, mendidik dengan menanam akhlak dan nasihat yang baik; Ketiga, mendidik secara menasihati apabila kesalahan dilakukan;
Keempat, mendidik secara menegur dengan keras apabila kesalahan diulangi;
Kelima, mendidik dengan memberi silent treatment atau tindakan meminggirkan seketika apabila kesalahan tetap diulangi; dan jika masih dibuat juga maka barulah mendidik secara memukul mengikut batas-batas tertentu.
Maka jelaslah memukul merupakan JALAN TERAKHIR setelah segala ikhtiar berpandukan kelima-lima pendekatan di atas telah sudah dilaksanakan dengan cara terbaik.
Justeru tidak wajar sama sekali mengandaikan seolah-olah merotan atau memukul sudah menjadi akar umbi budaya Islam yang hakikatnya langsung tidak mencerminkan agama ini yang subur dengan kasih sayang, belas kasihan dan kelembutan.
* Penulis ialah Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)
Seolah-olah Islam yang tertampil hari ini hanya berlegar sekitar isu-isu keganasan, kekerasan dan hukuman. Di manakah aspek kasih-sayang, kelembutan, keihsanan yang menjadi teras agama Islam selama ini?
Isu ini timbul apabila kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat disalah tafsir media dengan maksud untuk menjadikan tindakan merotan anak sebagai kesalahan jenayah.
Mujurlah pihak Kementerian segera menjernihkan suasana dengan menyiarkan penjelasan terhadap isu tersebut.
Penulis tidaklah bercadang untuk membahaskan kenyataan pencerahan yang diberikan oleh pihak Kementerian bahawa tidak timbul untuk menjadikan tindakan merotan anak sebagai kesalahan jenayah.
Ini kerana peruntukan undang-undang sedia ada telah pun menjadikan perbuatan merotan sehingga menyebabkan kecederaan fizikal atau mental sebagai suatu kesalahan jenayah di bawah Seksyen 31(1) Akta Kanak- Kanak 2001 yang boleh dihukum dengan penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun atau denda tidak melebihi RM20,000 atau kedua-duanya.
Namun apa yang penulis berasa kurang selesa apabila masyarakat begitu bersungguh-sungguh berhujah seolah-olah merotan anak ini sudah menjadi suatu budaya umat Islam dalam mendidik anak.
Benarlah merotan atau memukul merupakan sebahagian daripada kaedah mendidik sebagaimana yang dikhabarkan dalam banyak hadis, termasuklah seperti hadis berikut: “Ajar anak kamu solat ketika umurnya 7 tahun, dan (sekiranya mereka enggan) pukul mereka apabila mencecah 10 tahun”. (Riwayat Abu Daud dan berstatus sahih)
Walau bagaimanapun, hadis di atas tidak boleh ditafsirkan secara simplistik dengan memberikan makna seolah-olah merotan atau memukul merupakan sebahagian daripada budaya Islam dalam mendidik anak-anak.
Sedangkan dalam konteks hadis tersebut juga jelas bahawa merotan atau memukul adalah pilihan terakhir setelah dilaksanakan pelbagai kaedah untuk memujuk, membelai dan menasihati anak dengan penuh kasih sayang tatkala dia sudah mumaiyiz iaitu berupaya menentukan yang mana baik dan buruk.
Bahkan aspek kasih sayang dan kasihan belas ini dinukilkan dalam ayat al-Quran berupa doa kepada kedua ibu bapa yang telah mendidik dan membesarkan anak dengan penuh kasih sayang. ALLAH berfirman dalam Surah al-Isra’ ayat 24: “Katakanlah: wahai Tuhanku kasihanilah kedua mereka (ibu bapaku) SEPERTI mana mereka membesarkanku semasa kecil”.
Kalaupun hendak mula memukul anak selepas umur mencecah 10 tahun, Islam meletakkan garis panduan yang jelas bahawa tidak boleh memukul sehingga boleh mendatangkan kecederaan.
Dalam satu hadis disabdakan: “Tidak boleh merotan melebihi 10 kali melainkan pada hukum hudud” (Hadith Riwayat Bukhari). Menurut Khalifah Umar Abdul Aziz: “Guru-guru tidak boleh merotan melebihi tiga kali, kerana ia boleh menimbulkan fobia dan kebimbangan kepada kanak-kanak”.
Menurut al-Dohak: Apa-apa sahaja pukulan atau rotan yang melebihi tiga kali, maka ia adalah qisas. Rotan itu tidaklah terlalu keras, tidak pula terlalu lembut atau basah/ lembab, sehinggalah boleh meninggalkan bekas dan kerosakan yang teruk pada kulit. Mengenai cara merotan pula, menurut Syeikh al-Faqih Shamsuddin al-Anbani:
i. Memukul di tempat yang berbeza, bukannya pada satu tempat di badan manusia sahaja.
ii. Memanjangkan tempoh rotan pertama dengan yang seterusnya.
iii. Tidak mengangkat tangan sehingga boleh kelihatan ketiaknya.
Namun, sekali lagi ingin ditegaskan tindakan memukul atau merotan seharusnya menjadi pilihan dan pendekatan terakhir setelah diusahakan pelbagai cara lain yang lebih diutamakan Islam.
Di dalam kitab masyhur bertajuk Tarbiyatul Awlad fil Islam (Pendidikan Anak-anak dalam Islam) telah disenaraikan langkah-langkah mendidik anak.
Antaranya, pertama, mendidik dengan menjadi Murabbi atau guru contoh ikutan yang baik; Kedua, mendidik dengan menanam akhlak dan nasihat yang baik; Ketiga, mendidik secara menasihati apabila kesalahan dilakukan;
Keempat, mendidik secara menegur dengan keras apabila kesalahan diulangi;
Kelima, mendidik dengan memberi silent treatment atau tindakan meminggirkan seketika apabila kesalahan tetap diulangi; dan jika masih dibuat juga maka barulah mendidik secara memukul mengikut batas-batas tertentu.
Maka jelaslah memukul merupakan JALAN TERAKHIR setelah segala ikhtiar berpandukan kelima-lima pendekatan di atas telah sudah dilaksanakan dengan cara terbaik.
Justeru tidak wajar sama sekali mengandaikan seolah-olah merotan atau memukul sudah menjadi akar umbi budaya Islam yang hakikatnya langsung tidak mencerminkan agama ini yang subur dengan kasih sayang, belas kasihan dan kelembutan.
* Penulis ialah Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)
0 Komentar untuk " Merotan anak bukan budaya Islam "