Bacalah, fahamilah kitab ALLAH sedalamnya - Ahmad Pazil Md Isa

Ahmad Pazil Md Isa

Memberikan pelbagai maklumat dan informasi terbaru dalam pelbagai aktiviti perniagaan, rencana dan agama

I'M MUSLIM

Bacalah, fahamilah kitab ALLAH sedalamnya

ALLAH SWT memerintahkan kita memahami isi kandungan al-Quran dan melarang kita untuk berpaling daripadanya.

Dalam firman-Nya yang bermaksud: "Tidakkah mereka hayati al-Quran, atau apakah hati mereka sudah terkunci?." (Surah Muhammad: 24)

Ibnu Jarir berkata: "Maka tidakkah orang munafik itu menghayati peringatan daripada ALLAH yang terkandung dalam ayat al-Quran yang diturunkan kepada Nabi-Nya? Tidakkah mereka memikirkan hujah-Nya yang Dia terangkan bagi mereka dalam wahyu-Nya, sehingga mereka mengerti kesalahan sikap mereka?


Ataukah hati mereka sudah dikunci ALLAH sehingga mereka tidak mampu mengambil peringatan dan pelajaran yang diturunkan ALLAH dalam kitab-Nya?"


Ambil pengajaran

ALLAH SWT sudah menegaskan bahawa tujuan diturunkan al-Quran adalah untuk kita tadabur dan mengambil pelajaran di balik ayat.

ALLAH berfirman: "Kitab (al-Quran) yang Kami turunkan kepadamu penuh dengan keberkatan agar mereka menghayati ayat-ayatnya dan agar orang-orang yang berakal sihat mendapat pengajaran." (Surah-Shad: 29)

Betapa besar ilmu yang diperoleh oleh seorang hamba dengan mentadabur kitab ALLAH. Sungguh, hal itu adalah kebaikan dunia dan akhirat.

Kebaikan al-Quran tidak akan lenyap, faedahnya tidak akan hilang dan keberkatannya tidak akan habis.

Selama seorang hamba mentadabur kitab ALLAH, selama itulah dia dapat mengambil manfaat dan ilmunya akan terus bertambah dan berkembang.

Ibnu Qayyim berkata: "Tidak ada yang lebih bermanfaat bagi seorang hamba dalam kehidupan dunia dan akhiratnya, dan tidak ada yang lebih mendekatkannya kepada keselamatan melebihi tadabur al-Quran, berlama-lama dalam merenungkan dalam memahami makna ayat-ayatnya."

Hindari perbuatan tercela

Membaca dengan cara inilah yang akan membuahkan rasa cinta, kerinduan, pengharapan, tawakal, reda, syukur, sabar dan seluruh keadaan yang menjadi faktor hidupnya hati dan kesempurnaannya.

Membaca dengan cara ini juga akan mengingatkan diri daripada segala sifat dan perbuatan yang tercela yang dapat merosakkan hati dan membinasakannya.

Seandainya ramai yang tahu akan kemanisan membaca al-Quran dengan bertadabur, pasti ramai akan menyibukkan diri dengannya, dan melupakan aktiviti seharian. Subhanallah!

Membaca satu ayat dengan memikirkan dan memahami maknanaya lebih baik daripada membaca seluruh ayat sehingga khatam tanpa memahaminya.

Hassan al-Basri berkata: "Orang sebelum kalian menganggap al-Quran sebagai surah yang turun dari Tuhan mereka. Malam hari mereka mentadaburnya dan siang hari mereka mengamalkannya."

Mengulang-ulang satu ayat agar dapat mentadaburnya, Yasrah Binti Dajajah menyatakan bahawa dia mendengar Abu Dzar berkata: "Nabi SAW pernah bangun solat malam membaca satu ayat sehingga pagi, Baginda SAW mengulang-ulang ayat tersebut yang bermaksud: "Jika Engkau menyeksa mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba-Mu, dan jika Engkau mengampuni mereka, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana." (Surah- Al-Ma’idah: 118)

Abu Sa’id Al-Khudri menyatakan ada seseorang mendengar orang lain membaca Surah Al-Ikhlas. Orang itu mengulang bacaannya.

Keesokan harinya, lelaki yang mendengar itu bertemu dengan Rasulullah SAW dan menceritakan hal itu sambil meremehkannya.

Maka, Baginda SAW bersabda: "Demi yang jiwaku berada di tangan-Nya, sesungguhnya Surah Al-Ikhlas itu seumpama dengan sepertiga al-Quran." (Riwayat Abu Dawud).

Begitulah Rasulullah SAW, sahabat dan tabiin dalam menghayati al-Quran. Semoga kita mampu meneladani mereka. Amin ya Rabb. Insya-ALLAH.

0 Komentar untuk " Bacalah, fahamilah kitab ALLAH sedalamnya "

POPULAR POST

I'M MUSLIM

KEDAH BIZ