Rafizi Perlu Memahahami GST - Ahmad Pazil Md Isa

Ahmad Pazil Md Isa

Memberikan pelbagai maklumat dan informasi terbaru dalam pelbagai aktiviti perniagaan, rencana dan agama

I'M MUSLIM

Rafizi Perlu Memahahami GST

Walaupun kerajaan tidak pernah mengumumkan secara rasmi, Rafizi kini berkata kerajaan akan menguatkuasakan GST ke atas petrol dan diesel serta kecoh menjadikannya satu isu besar.

Jawapan saya kepada Rafizi adalah "Jadi apa? Sila diam dan memberi tumpuan kepada Langkah Kajang anda".

Petrol kita sudah sediakala antara yang paling murah di rantau ini dan dunia dan memang kerajaan bercadang untuk mengurangkan subsidi bahan api dan menyalurkan penjimatan itu kepada golongan yang paling memerlukan melalui BR1M contohnya.

Arah aliran atau trend di seluruh dunia masa kini adalah mengenakan cukai terhadap petrol dan bukan memberi subsidi seperti apa yang kerajaan lakukan sekarang.

Di kebanyakan negara di dunia, GST / VAT sentiasa dikenakan ke atas bahan api - jiran terdekat kita, Singapura, Thailand dan Indonesia juga melakukannya.

Juga, saya percaya bahawa pemahaman Rafizi mengenai GST adalah sangat rencat dan tidak terlalu mendalam.

Rafizi berkata pengiraan beliau GST sebanyak 6% ke atas petrol dapat akan menjadikan perbelanjaan isi rumah meningkat kepada RM100 sebulan.

Pengiraan beliau bahawa RM50 adalah dari kos bahan api langsung manakala sebahagian lagi adalah dari kesan sampingan ke atas barangan dan perkhidmatan pengguna yang lain.

Untuk RM50 secara langsung GST kos bahan api bermakna setiap isi rumah akan mengepam petrol kira-kira RM800 sebulan di mana RM800 X 6% = RM48. Ini bermakna setiap isi rumah ini akan menggunakan 381 liter petrol sebulan (RM2.10 = 1 liter) - itu penggunaan yang agak banyak.

Andaikan bahawa subsidi RON95 yang kini kira-kira 60sen seliter, ini juga bermakna bahawa setiap isi rumah itu mendapat RM229 sebulan dalam bentuk subsidi daripada kerajaan. Oleh itu, 'menyumbang' semula RM48 tidaklah begitu teruk.

Juga, bagi kebanyakan barangan dan perkhidmatan selain dari yang dikecualikan GST, GST ke atas petrol untuk kedua-dua produk dan perkhidmatan GST Kadar Biasa dan GST Kadar Sifar akan diklasifikasikan sebagai input dan dengan itu kebanyakan barangan dan perkhidmatan, apa sahaja GST dikenakan ke atas petrol akan dituntut kembali sebagai kos input supaya GST petrol ini tidak dapat diserap kepada pengguna akhir.

Rafizi perlu kembali ke sekolah untuk memahami GST dengan lebih baik.

Tidak lupa juga, berkuat kuasa bulan ini harga petrol RON 97 telah menurun kepada RM2.75 seliter sekarang. RON97 tidak bergantung kepada subsidi kerajaan dan harga ditetapkan oleh industri petrol berdasarkan kuasa pasaran.

Apabila RON97 meningkat harga pada tahun lepas kepada RM2.90 seliter, Pakatan Rakyat terus menyalahkan kerajaan dan merungut Barang Naik tetapi kini apabila harga RON97 turun, mereka diam.

Artikel asal oleh Lim Sian See yang diterjemah:
https://www.facebook.com/lim.siansee/posts/1561612460724209
0 Komentar untuk " Rafizi Perlu Memahahami GST "

POPULAR POST

I'M MUSLIM

KEDAH BIZ