BENARKAH jenama di negara ini lebih kepada gimik daripada mementingkan kualiti produk tersebut?
Ketua Pegawai Eksekutif CiptaAsia Worldwide Sdn Bhd Arif Effendi Alias berkata, adalah penting sesebuah syarikat pengiklanan menilai kualiti produk sebelum membuat gimik supaya anjakan paradigma perniagaan pengiklanan diberi penghormatan bukan dilabel sebagai tangkap muat.
Sebagai peneraju syarikat pengiklanan, Arif Effendi berkongsi pengalaman selama 18 tahun dalam bidang pengiklanan dengan syarikat terkemuka seperti McCann-Erickson dan Astana International sebelum menubuhkan CiptaAsia Worldwide.
“Syarikat mesti pastikan apa yang kita buat betul, menepati cita rasa pengguna bagi menentukan sesuatu jenama berjaya dalam pasaran .
“Dulu ketika saya dengan Coca Cola dan Levi’s, bila kita buat iklan kita anggap produk itu sebagai rakan dan bersama-sama berjuang membawa jenama ke dalam pasaran.
“Syarikat iklan mesti dianggap sebagai rakan perniagaan. Jika produk tidak laris atau tidak diterima pelanggan, maka sesebuah syarikat iklan itu dikira gagal,” katanya yang mempunyai kepakaran mengelola jenama antarabangsa seperti Coca-Cola, Levi’s, Lembaga Pelancongan Thailand dan Kementerian Pelancongan Malaysia (pasaran Asia Barat).
Menurutnya, perlu wujud keseimbangan antara produk dan iklan yang mana ia memerlukan sentuhan tepat, pengamatan sasaran dan mutu iklan yang berkualiti .
“Pandangan saya, iklan kena beri kesan dalam masa 30 saat. Memungkinkan sesuatu masalah itu diselesaikan, memberi kebahagiaan dan pengguna mendapat kebaikan produk.
“Saya ambil contoh cara pengamatan pengarah terkenal Yasmin Ahmad. Misalnya iklan hari raya. Bagi saya, sentuhannya nampak mudah dan biasa tetapi beliau bijak mengolah iklan dengan realiti kisah masyarakat hingga iklan beliau memberi kesan,” katanya.
Menambah pendapatnya Arif Effendi berkata, semangat dahulu dan sekarang dilihat berbeza apabila syarikat iklan masa kini seolah-olah tidak ada masa untuk mengolah iklan berkaitan realiti masyarakat.
“Antara peranan iklan ialah meninggikan taraf hidup supaya pengguna mendapat produk yang bagus. Bukan sekadar gimik sensasi produk itu sebagai bagus tetapi sebenarnya tidak bagus.
“Perlu mencipta hubungan dengan kumpulan sasar supaya seiring peranan iklan itu sendiri sebagai hubungan antara produk dan pengguna,” katanya.
Antara kempen pengiklanan beliau yang berjaya ialah Chup! Coca-Cola, Coca-Cola Enjoy, Levi’s Are You A Star, Kad Mesra Dream, Swipe & Win Promotion dan banyak lagi.
Iklan mesti berlandaskan kebenaran produk
Ditanya mengenai cara membantu produk Bumiputera melalui iklan, Arif Effendi berkata, syarikat Bumiputera terlebih dahulu mesti memahami budaya masyarakat dan membina hubungan bagi membolehkan mereka menjual atau hendak membawa produk ke dalam pasaran sama ada tempatan atau antarabangsa.
Namun apa yang terjadi katanya, sesuatu produk Bumiputera itu sukar diiklankan kerana masalah pembungkusan dan strategi pemasaran yang tidak jelas.
“Sesetengah produk ada kekuatan kerana ia bagus. Tetapi disebabkan tidak ada pemasaran yang bagus untuk menonjolkan kebagusan produk itu, akhirnya ia tidak boleh berada di pasaran dan orang tidak kenal.
“Justeru kembali kepada pendekatan iklan di mana sesebuah syarikat iklan perlu bertindak dengan betul membuat penyelidikan ke atas produk mereka atau dalam erti kata lain, memastikan sesuatu produk itu benar-benar berkualiti sebelum diiklankan.
“Bukan hanya semata-mata memikirkan untung. Ekoran banyak persaingan hingga sanggup mengabaikan kualiti dan hasil mutu iklan.
“Sesebuah syarikat iklan mesti mencari cetusan idea yang tepat. Sesuatu iklan perlu berlandaskan kebenaran produk,” akhirinya.
Ketua Pegawai Eksekutif CiptaAsia Worldwide Sdn Bhd Arif Effendi Alias berkata, adalah penting sesebuah syarikat pengiklanan menilai kualiti produk sebelum membuat gimik supaya anjakan paradigma perniagaan pengiklanan diberi penghormatan bukan dilabel sebagai tangkap muat.
Sebagai peneraju syarikat pengiklanan, Arif Effendi berkongsi pengalaman selama 18 tahun dalam bidang pengiklanan dengan syarikat terkemuka seperti McCann-Erickson dan Astana International sebelum menubuhkan CiptaAsia Worldwide.
“Syarikat mesti pastikan apa yang kita buat betul, menepati cita rasa pengguna bagi menentukan sesuatu jenama berjaya dalam pasaran .
“Dulu ketika saya dengan Coca Cola dan Levi’s, bila kita buat iklan kita anggap produk itu sebagai rakan dan bersama-sama berjuang membawa jenama ke dalam pasaran.
“Syarikat iklan mesti dianggap sebagai rakan perniagaan. Jika produk tidak laris atau tidak diterima pelanggan, maka sesebuah syarikat iklan itu dikira gagal,” katanya yang mempunyai kepakaran mengelola jenama antarabangsa seperti Coca-Cola, Levi’s, Lembaga Pelancongan Thailand dan Kementerian Pelancongan Malaysia (pasaran Asia Barat).
Menurutnya, perlu wujud keseimbangan antara produk dan iklan yang mana ia memerlukan sentuhan tepat, pengamatan sasaran dan mutu iklan yang berkualiti .
“Pandangan saya, iklan kena beri kesan dalam masa 30 saat. Memungkinkan sesuatu masalah itu diselesaikan, memberi kebahagiaan dan pengguna mendapat kebaikan produk.
“Saya ambil contoh cara pengamatan pengarah terkenal Yasmin Ahmad. Misalnya iklan hari raya. Bagi saya, sentuhannya nampak mudah dan biasa tetapi beliau bijak mengolah iklan dengan realiti kisah masyarakat hingga iklan beliau memberi kesan,” katanya.
Menambah pendapatnya Arif Effendi berkata, semangat dahulu dan sekarang dilihat berbeza apabila syarikat iklan masa kini seolah-olah tidak ada masa untuk mengolah iklan berkaitan realiti masyarakat.
“Antara peranan iklan ialah meninggikan taraf hidup supaya pengguna mendapat produk yang bagus. Bukan sekadar gimik sensasi produk itu sebagai bagus tetapi sebenarnya tidak bagus.
“Perlu mencipta hubungan dengan kumpulan sasar supaya seiring peranan iklan itu sendiri sebagai hubungan antara produk dan pengguna,” katanya.
Antara kempen pengiklanan beliau yang berjaya ialah Chup! Coca-Cola, Coca-Cola Enjoy, Levi’s Are You A Star, Kad Mesra Dream, Swipe & Win Promotion dan banyak lagi.
Iklan mesti berlandaskan kebenaran produk
Ditanya mengenai cara membantu produk Bumiputera melalui iklan, Arif Effendi berkata, syarikat Bumiputera terlebih dahulu mesti memahami budaya masyarakat dan membina hubungan bagi membolehkan mereka menjual atau hendak membawa produk ke dalam pasaran sama ada tempatan atau antarabangsa.
Namun apa yang terjadi katanya, sesuatu produk Bumiputera itu sukar diiklankan kerana masalah pembungkusan dan strategi pemasaran yang tidak jelas.
“Sesetengah produk ada kekuatan kerana ia bagus. Tetapi disebabkan tidak ada pemasaran yang bagus untuk menonjolkan kebagusan produk itu, akhirnya ia tidak boleh berada di pasaran dan orang tidak kenal.
“Justeru kembali kepada pendekatan iklan di mana sesebuah syarikat iklan perlu bertindak dengan betul membuat penyelidikan ke atas produk mereka atau dalam erti kata lain, memastikan sesuatu produk itu benar-benar berkualiti sebelum diiklankan.
“Bukan hanya semata-mata memikirkan untung. Ekoran banyak persaingan hingga sanggup mengabaikan kualiti dan hasil mutu iklan.
“Sesebuah syarikat iklan mesti mencari cetusan idea yang tepat. Sesuatu iklan perlu berlandaskan kebenaran produk,” akhirinya.
0 Komentar untuk " Iklan pentingkan gimik berbanding kualiti produk? "