RAMAI bertanya, di mana silapnya apabila syarikat penerbangan negara Malaysia Airlines (MAS) terus kerugian, malah mencecah hampir RM1.2 bilion tahun lalu, jumlah yang mengejutkan ramai penganalisis industri walaupun mereka sendiri sudah menjangkakan MAS akan kerugian.
Berita mengenai kerugian itu juga disambut dengan kekecewaan oleh rakyat Malaysia yang telah lama berharap MAS akan akhirnya kembali untung, kembali ke zaman kegemilangan syarikat itu selepas prestasinya merosot sehingga mencatat kerugian tertinggi dalam sejarahnya sebanyak RM2.52 bilion pada 2011.
Firma penyelidikan Kenanga Research berkata, kerugian MAS itu jauh melebihi jangkaan awal mereka yang menganggarkan kerugian MAS pada RM843.8 juta.
“Walaupun perolehan MAS sebanyak RM14.5 bilion menepati jangkaan kami, kos operasinya lebih tinggi daripada dijangka.
“Ini disebabkan perbelanjaan pengiklanan dan promosi lebih tinggi, penyenggaraan pesawat dan juga kos lain seperti kejuruteraan, peralatan dan (program kesetiaan pelanggan) Enrich,” menurut Kenanga Research dalam nota penyelidikan dikeluarkan sehari selepas MAS mengumumkan kerugian itu, minggu lalu.
Kenanga Research turut berpendapat sasaran pengurusan MAS untuk pulang modal tahun ini amat sukar untuk dicapai.
“Kami jangkakan tekanan terus wujud akibat penambahan kapasiti yang semakin banyak dalam pasaran selain persaingan sengit daripada syarikat penerbangan tambang rendah dan serantau.
“(Tetapi sasaran itu boleh dicapai) hanya jika MAS boleh menurunkan lagi kos operasi dan memaksimumkan perolehan melalui pendapatan sampingan,” menurut Kenanga Research.
Maybank Investment Bank (Maybank IB) pula berkata, kerugian itu menunjukkan MAS tidak berupaya bergerak dalam persekitaran yang mencabar.
“MAS mahu meneruskan strateginya untuk memastikan pesawat penuh dan memfokus kepada jumlah penumpang berbanding hasil yang diperolehi.
“Kami tidak selesa dengan cara pengurusan MAS yang ingin meneruskan strategi yang tidak memberikan keputusan positif sehingga kini,” menurut Maybank IB yang menjangka MAS hanya akan untung pada 2015.
Semua syarikat penerbangan hadapi masalah serupa
Hakikatnya, industri penerbangan global kini berdepan tempoh mencabar. Masalah dihadapi MAS, seperti lebihan kapasiti, iaitu terlalu banyak tempat duduk berbanding permintaan, persaingan hebat dalam industri itu terutama di Asia serta kenaikan kos operasi terutama harga minyak turut dihadapi syarikat penerbangan lain di rantau ini.
Malah, syarikat penerbangan tambang rendah jarak jauh AirAsia X turut merekodkan kerugian RM86.9 juta bagi 2013 berbanding keuntungan bersih RM33.8 juta pada tahun sebelumnya.
Untuk perbandingan lebih adil, syarikat penerbangan premium lain di rantau ini turut berdepan masalah serupa.
Contohnya syarikat penerbangan Indonesia, Garuda mencatatkan keuntungan AS$11.2 juta (RM36.8 juta) tahun lalu, iaitu 90 peratus lebih rendah berbanding keuntungan AS$110.6 juta (RM363.8 juta) yang dicatatkan pada 2012.
Menurut Garuda, penurunan ketara itu disebabkan kenaikan kos operasi dan kerugian akibat pertukaran mata wang.
Thai Airways yang lebih separuh sahamnya dimiliki kerajaan Thailand rugi 12 bilion baht (RM1.2 bilion) bagi 2013 akibat persaingan sengit dan kerugian pertukaran mata wang, berbanding keuntungan 6.2 bilion baht (RM620 juta) pada 2012.
Syarikat penerbangan Australia, Qantas pula semalam mengumumkan akan menamatkan perkhidmatan 5,000 pekerjanya selepas kerugian A$252 juta (RM736 juta) sepanjang Jun hingga Disember 2013.
Ianya sebahagian daripada rancangan syarikat itu untuk mengurangkan kos sehingga A$2 bilion (RM5.84 bilion) dalam tempoh tiga tahun akan datang.
Sementara itu, Singapore Airlines, iaitu syarikat penerbangan Singapura pula mencatatkan keuntungan S$379 juta (RM982 juta) bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2013, jauh berbeza berbanding keuntungan S$1.092 bilion (RM2.8 bilion) pada 2011.
Walaupun semua syarikat penerbangan di rantau ini dilihat melalui tahun mencabar, MAS antara yang paling teruk terjejas. Adakah ini disebabkan strategi perniagaan tidak menguntungkan, seperti dikatakan penganalisis?
MAS berjaya mengurangkan kerugian RM2.52 bilion pada 2011 kepada RM430.74 juta pada 2012. Walaupun masih rugi, itu adalah pencapaian yang baik. Tetapi di mana silapnya apabila kerugian yang sepatutnya semakin berkurang sebaliknya bertambah semula sehingga melebihi RM1 bilion?
Tiada siapa mahu MAS berhenti beroperasi selepas lebih 60 tahun terbang tinggi di udara, membawa nama Malaysia ke serata dunia, tetapi pada masa ini, MAS sedang menjunam dan jika tiada apa dilakukan oleh ‘kapten’ bertugas, mungkin radarnya akan berhenti berkelip tidak lama lagi
http://www.sinarharian.com.my/bisnes/mas-di-mana-silapnya-1.255394
0 Komentar untuk " MAS: Di mana silapnya? "