Wujud pelan transformasi perumahan - Ahmad Pazil Md Isa

Ahmad Pazil Md Isa

Memberikan pelbagai maklumat dan informasi terbaru dalam pelbagai aktiviti perniagaan, rencana dan agama

I'M MUSLIM

Wujud pelan transformasi perumahan



BAJET 2017 sudah dibentangkan. Masih ada ruang dan peluang untuk memperkasakan sektor perumahan negara. Justeru, sampai masa kita wujudkan Pelan Induk Transformasi Perumahan Negara (PITPN) sebagai panduan merangkumi kerangka perundangan dan sosioekonomi berkaitan perumahan dan kaedah perlu diambil untuk melaksanakannya. Sudah tentu PITPN ini perlu dibentuk dengan mengambil kira semua isu perumahan sejak sebelum merdeka hingga kini. Juga, unjuran dan ramalan pada masa depan. Lebih penting lagi, ia mesti memberi penekanan kepada semua unsur di bawah Dasar Perumahan Negara (DPN) dan tahap pencapaiannya setakat ini, selain keperluan pada masa depan. Jika tahap pencapaian memuaskan, perhatikan punca kejayaannya. Jika ada sasaran yang gagal dicapai, carilah punca kegagalan untuk memperbaiki dan jalan penyelesaiannya. Jelas sekali, PITPN adalah strategi perancangan perumahan jangka panjang, mungkin sehingga 2050.

Kata Profesor Radcliffe dari United Kingdom, pembangunan hartanah membabitkan tempoh yang panjang. Adakalanya sehingga lima tahun atau lebih lama lagi. Tempoh ini disebabkan pembangunan hartanah membabitkan pelbagai pihak dengan motif, strategi dan tindakan yang pelbagai. Begitu juga dengan proses dan prosedur yang panjang. Dalam memajukan hartanah perumahan, isu berkaitan semua pemain utama seperti pemaju, pemilik, pembeli, pihak bank dan juga ahli profesional hartanah perlu diteliti. Kemudian, penyelesaian mengikut kaedah amalan terbaik boleh dilaksanakan. PITPN boleh dimulakan dengan mengklasifikasi isu perumahan negara. Kajian dibuat terhadap semua isu mengikut keutamaan. Sudah tentu, isu perlu dikaji dengan teliti dan mendalam secara kuantitatif dan juga kualitatif. Antara isu utama perumahan termasuk naik turun iklim ekonomi, kesinambungan dan pengaruh struktural setiap tempoh dasar yang berkaitan, pindaan undang-undang perumahan, sistem penyampaian perumahan, pola pasaran hartanah kediaman, sistem dan polisi pembiayaan dan sebagainya.

Kajian juga perlu dilakukan terhadap kesan percukaian, penguatkuasaan undang-undang berkaitan, pola kenaikan harga rumah dan sebagainya. Satu perkara lagi adalah keupayaan pihak berkepentingan, terutama pemaju perumahan. Pendedahan kerajaan mengenai pemaju kurang berdaya saing amat mendukacitakan. Pada 2005, daripada 4,500 pemaju berlesen, seramai 695 atau 15.4 peratus adalah pemaju bermasalah, manakala 96 pemaju melakukan pelbagai kesalahan seperti menipu pembeli. Ada pemaju gagal memenuhi bayaran tuntutan, gagal kemuka laporan tahunan, melanggar undang-undang iklan dan sebagainya. Pada 2004, 20 pemaju gagal bayar kompaun pihak kerajaan. Angka ini meningkat kepada 70 pemaju pada 2005 dan menjadi 140 pada 2006. Kemudian pada 2009, 180 pemaju didapati gagal bayar pelbagai kompaun. Mereka melanggar Seksyen 5 Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966 (dipinda).

Sokong konsep BKJ 

Banyak isu dapat diselesaikan melalui sistem penyampaian perumahan yang adil. Australia, Britain, New Zealand dan Thailand, berjaya melaksanakan sistem bina kemudian jual (BKJ). Melalui sistem BKJ, pembeli lebih berpuas hati memilih rumah siap dibina berbanding sistem jual kemudian bina (JKB) diamalkan di negara kita. Masalahnya pemaju perlu ada kewangan kukuh. Melalui JKB pemaju di negara kita sudah bina hampir 4.5 juta rumah dalam tempoh 38 tahun. Barangkali senario di luar negara berlainan dengan suasana di negara kita. Di England, pemaju berkongsi dengan pihak berkuasa tempatan menanggung kos prasarana. Di Australia Barat, pemaju perlu sempurnakan semua masalah tanah sebelum kelulusan pembangunan diberikan.

Semakan perlu dilakukan terhadap Sistem Pusat Sehenti (OSC) kerajaan tempatan yang beri kelulusan perumahan. Pada 2007, OSC diperkenalkan bagi mempercepat sistem penyampaian perumahan. Penilaian semula terhadap OSC perlu dilakukan supaya proses kelulusan boleh ditambah baik. Apabila berlaku kelewatan, kos kepada pemaju akan meningkat. Dengan sistem OSC yang cekap, kerenah birokrasi dapat dikurangkan dan kualiti sistem penyampaian dipertingkatkan. Dengan aplikasi e-approval seperti dilaksanakan beberapa pihak berkuasa tempatan, kualiti dan masa dapat dipertingkatkan. Penulis berkesempatan bertemu Ketua Pengarah Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan, Datuk Dr Sallehuddin Ishak, baru-baru ini pada satu mesyuarat berkaitan tanah. Perbincangan sangat menarik mengenai arah masa depan pentadbiran tanah di negara kita. Beliau menyarankan penggemblengan tenaga modal insan dalam pentadbiran tanah perlu dilakukan demi memperkasa sistem pentadbiran tanah secara elektronik.

Bermakna sistem pindah milik tanah dan sebagainya boleh dilakukan secara digital, mudah dan murah dengan tahap kecekapan tinggi. Pelaksanaan ini adalah selaras dengan pindaan terkini Kanun Tanah Negara 1965 untuk menuju ke arah pendigitalan dalam pentadbiran dan pembangunan tanah. Dengan mengambil kira sistem digital dalam aspek itu, ternyata beberapa isu perumahan dapat dikenal pasti secara isyarat 'amaran awal'. Seterusnya strategi dan pelaksanaan boleh dibuat mengikut amalan terbaik. Sejujurnya, pelan perumahan yang bersepadu dan holistik mampu menjana kesejahteraan rakyat. Akhirnya, melalui PITPN yang bersepadu, kita mampu mengorak langkah menuju pencapaian Wawasan 2020 dan merumahkan rakyat dengan penuh wasatiyyah.

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/210386
0 Komentar untuk " Wujud pelan transformasi perumahan "

POPULAR POST

I'M MUSLIM

KEDAH BIZ