PADA 17 Februari ini, akan berlangsung debat tentang ekstremisme agama antara Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin dan Presiden Persatuan Ahli Sunnah Wal Jamaah, Zamihan Mat Zin.
Ia dianjurkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim.
Ini status ketika rencana ini ditulis. Ia menamatkan ketidaktentuan tentang debat tersebut yang bermula dengan Zamihan mencabar Asri berdebat secara terbuka. Sebelum ini, Shahidan mengumumkan debat diadakan pada 10 Februari. Asri bersetuju. Tetapi, Zamihan berkata beliau tidak menyatakan persetujuan untuk berdebat seperti yang dinyatakan Shahidan kerana ada tugasan lain. Beliau juga menyebut tentang nasihat Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar supaya debat dibuat secara tertutup.
Umum mengetahui yang Asri dan Zamihan punya pendapat berbeza dalam beberapa isu Islam atau isu-isu yang dilihat daripada perspektif Islam. Semasa sebagai Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, ketika menjawab soalan di Dewan Rakyat, saya pernah mempertahankan Asri dan 19 orang lain (termasuk Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang) yang dituduh Wahabi oleh Zamihan dalam satu taklimat sebelum itu.
Tajuk debat ini tepat. Ini kerana Islam menegakkan wasatiyyah (kesederhanaan). Menurut al-Quran: “Kami telah jadikan kamu satu umat yang adil supaya kamu menjadi saksi terhadap manusia dan Rasulullah menjadi saksi terhadap kamu.” (al-Baqarah:143). Wasatiyyah bermakna 'umat yang adil'.
Menurut Mohammad Hashim Kamali, wasatiyyah amat rapat dengan keadilan, dan cenderung memilih jalan tengah di antara dua ekstrem, dan sering digunakan bersilih ganti dengan istilah-istilah purata, asas, standard, pusat, berkecuali, pilihan terbaik dan seimbang.
Lawan kepada wasatiyyah ialah tataruf, iaitu cenderung terhadap kepenghujungan, ekstrem (termasuk keganasan), radikalisme dan pembaziran (dan lawannya: ketidakcukupan).
Justeru, Islam menolak semua bentuk keganasan, termasuk yang dilakukan atas nama Islam, seperti Negara Islam (IS).
Tetapi, wujud juga ekstremisme agama bentuk lain. Contohnya, takfir, iaitu mengkafirkan sesama Muslim.
Untuk menangani gejala ini, sebuah dokumen penting – The Amman Message (Deklarasi Amman) – telah diterima pakai oleh 230 sarjana Islam terkemuka dari 50 negara pada 2006. Ia inisiatif Raja Abdullah II bin al-Hussein dari Jordan. Malaysia menandatanganinya melalui Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Dokumen tersebut memutuskan tiga perkara fundamental:
Mengiktiraf sebagai sah semua 8 Mazhab Sunni, Syiah dan Ibadhi; pemikiran Ash’ari; Sufi, dan pemikiran Salafi yang sebenar, dan memberi definisi kemas tentang siapa itu seorang Muslim.
Berdasarkan definisi tersebut, mereka melarang takfir sesama Muslim.
Berdasarkan mazhab tersebut, mereka menetapkan pra-syarat subjektif dan objektif dalam mengeluarkan fatwa, lantas mendedahkan fatwa yang jahil dan tidak sah.
Saya berharap debat ini tidak mengulangi nasib debat Umno-Pas (pada 1990-an) yang dibatalkan pada saat akhir kerana arahan pihak atasan.
Debat sebahagian daripada tradisi Islam. Menurut al-Quran, “Dan serulah mereka ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana dan pengajaran yang baik; dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang lebih baik.” (an-Nahl:125). Namun, perdana menteri hari ini menganggap debat bukan budaya kita.
Saya juga berharap ia disiar secara langsung di TV. Rakyat, termasuk bukan-Islam, tidak sebodoh yang dianggap sesetengah pihak, yang sebenarnya, mahu meneruskan status quo, iaitu semuanya dibuat secara tertutup dan rahsia (rasmi), serta memonopoli maklumat.
Sekiranya kita benar-benar mengamalkan budaya ilmu, k-masyarakat, Islam rahmat untuk semua dan wasatiyyah, kita dapat mengelakkan daripada kontroversi-kontroversi seperti penggunaan kalimah ALLAH, rampasan Injil, sentimen anti-Syiah dan kes anak-anak Izwan-Deepa.
* Datuk Saifuddin Abdullah ialah Ketua Setiausaha Pakatan Harapan dan bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi. Beliau aktif di Twitter: @saifuddinabd.
Ia dianjurkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim.
Ini status ketika rencana ini ditulis. Ia menamatkan ketidaktentuan tentang debat tersebut yang bermula dengan Zamihan mencabar Asri berdebat secara terbuka. Sebelum ini, Shahidan mengumumkan debat diadakan pada 10 Februari. Asri bersetuju. Tetapi, Zamihan berkata beliau tidak menyatakan persetujuan untuk berdebat seperti yang dinyatakan Shahidan kerana ada tugasan lain. Beliau juga menyebut tentang nasihat Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar supaya debat dibuat secara tertutup.
Umum mengetahui yang Asri dan Zamihan punya pendapat berbeza dalam beberapa isu Islam atau isu-isu yang dilihat daripada perspektif Islam. Semasa sebagai Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, ketika menjawab soalan di Dewan Rakyat, saya pernah mempertahankan Asri dan 19 orang lain (termasuk Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang) yang dituduh Wahabi oleh Zamihan dalam satu taklimat sebelum itu.
Tajuk debat ini tepat. Ini kerana Islam menegakkan wasatiyyah (kesederhanaan). Menurut al-Quran: “Kami telah jadikan kamu satu umat yang adil supaya kamu menjadi saksi terhadap manusia dan Rasulullah menjadi saksi terhadap kamu.” (al-Baqarah:143). Wasatiyyah bermakna 'umat yang adil'.
Menurut Mohammad Hashim Kamali, wasatiyyah amat rapat dengan keadilan, dan cenderung memilih jalan tengah di antara dua ekstrem, dan sering digunakan bersilih ganti dengan istilah-istilah purata, asas, standard, pusat, berkecuali, pilihan terbaik dan seimbang.
Lawan kepada wasatiyyah ialah tataruf, iaitu cenderung terhadap kepenghujungan, ekstrem (termasuk keganasan), radikalisme dan pembaziran (dan lawannya: ketidakcukupan).
Justeru, Islam menolak semua bentuk keganasan, termasuk yang dilakukan atas nama Islam, seperti Negara Islam (IS).
Tetapi, wujud juga ekstremisme agama bentuk lain. Contohnya, takfir, iaitu mengkafirkan sesama Muslim.
Untuk menangani gejala ini, sebuah dokumen penting – The Amman Message (Deklarasi Amman) – telah diterima pakai oleh 230 sarjana Islam terkemuka dari 50 negara pada 2006. Ia inisiatif Raja Abdullah II bin al-Hussein dari Jordan. Malaysia menandatanganinya melalui Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Dokumen tersebut memutuskan tiga perkara fundamental:
Mengiktiraf sebagai sah semua 8 Mazhab Sunni, Syiah dan Ibadhi; pemikiran Ash’ari; Sufi, dan pemikiran Salafi yang sebenar, dan memberi definisi kemas tentang siapa itu seorang Muslim.
Berdasarkan definisi tersebut, mereka melarang takfir sesama Muslim.
Berdasarkan mazhab tersebut, mereka menetapkan pra-syarat subjektif dan objektif dalam mengeluarkan fatwa, lantas mendedahkan fatwa yang jahil dan tidak sah.
Saya berharap debat ini tidak mengulangi nasib debat Umno-Pas (pada 1990-an) yang dibatalkan pada saat akhir kerana arahan pihak atasan.
Debat sebahagian daripada tradisi Islam. Menurut al-Quran, “Dan serulah mereka ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana dan pengajaran yang baik; dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang lebih baik.” (an-Nahl:125). Namun, perdana menteri hari ini menganggap debat bukan budaya kita.
Saya juga berharap ia disiar secara langsung di TV. Rakyat, termasuk bukan-Islam, tidak sebodoh yang dianggap sesetengah pihak, yang sebenarnya, mahu meneruskan status quo, iaitu semuanya dibuat secara tertutup dan rahsia (rasmi), serta memonopoli maklumat.
Sekiranya kita benar-benar mengamalkan budaya ilmu, k-masyarakat, Islam rahmat untuk semua dan wasatiyyah, kita dapat mengelakkan daripada kontroversi-kontroversi seperti penggunaan kalimah ALLAH, rampasan Injil, sentimen anti-Syiah dan kes anak-anak Izwan-Deepa.
* Datuk Saifuddin Abdullah ialah Ketua Setiausaha Pakatan Harapan dan bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi. Beliau aktif di Twitter: @saifuddinabd.
0 Komentar untuk " Menanti debat Asri-Zamihan "