Ucaptama Penasihat Kerajaan Dalam Hal Ehwal Sosial dan Kebudayaan, Tan Sri Dr Rais Yatim di Kolokium Pemerintahan Diraja Dalam Manuskrip Melayu di Dewan Bahasa dan Pustaka
Perkataan raja dan sultan masing-masing diperkenalkan melalui bahasa Sanskrit dan Arab. Istilah raja atau 'Rajah' bermakna ketua sesebuah negara-bangsa atau masyarakat yang bilangan anggotanya besar dan meliputi kawasan atau wilayah yang luas.
Pada zaman purba seorang raja itu sering dikaitkan dengan kesaktian, dewa-dewi dan berkemampuan melindungi rakyat jelata. Seseorang raja itu mempunyai keupayaan mendaulatkan negeri atau wilayah jajahannya di samping melindungi rakyatnya.
Perkataan sultan yang berpunca daripada perkataan Arab bermakna 'berkuasa atau pemegang kuasa' seperti istilah Sultanik yang bererti 'yang memegang kuasa'. Pada amnya raja atau sultan adalah individu tertinggi yang mempunyai pemerintahan berkerajaan atau pihak yang menguasai pengawalan, pentadbiran dan keutamaan sesuatu bangsa atau masyarakat.
Beroperasi mengikut fungsi
Raja dan sultan beroperasi mengikut fungsi, kuasa dan bidang tersendiri mengikut keadaan di negeri atau negara masing-masing. Raja dan negara sering dikaitkan dalam pengertian raja-negara sementara sultan dalam pengertian bahasa Inggeris menggunakan istilah sultanate atau kesultanan bagi menentukan bidang kuasa negeri atau wilayah yang disultani atau dikuasai di bawa kesultanan.
Manusia pada hari ini tidak lagi banyak mempersoalkan apa erti raja atau sultan. Namun, dalam sejarah ketamadunan Melayu kedua-dua istilah itu amat penting diketahui supaya pemahaman bangsa terhadap raja mantap dan berada dalam perspektif nyata.
Fakta pertama ialah pengertian raja atau sultan telah diambil daripada sistem budaya Indo-Dravidian dan Arab-Palava. Dua bahasa yang menjalinkan kedua-dua sektor itu ialah sanskrit dan bahasa Arab tua. Sebelum zaman Hinduisme, pemakaian istilah raja atau sultan masih belum bercambah lagi di alam Melayu.
Pengaruh tamadun India tua
Hakikat ini boleh diteliti melalui pemerhatian Prof George Coedes yang mendalami budaya dan kesan Hindusime dan Budhisme di rantau Asia Tenggara. Mengenai pengaruh tamadun India Tua, Sylvain Levi menyatakan: "India gave her mythology to her neighbours who want to teach it to her whole world. Mother of law and philosophy, she gave to three quaters of Asia of god, a religion, a doctrine, an art. She carried her sacred language, her literature, her institutions into Indonesia, to the limits of the known world, and from there the spread back to Madagascar and perhaps to the coast of Africa where the present flow of Indian immigrants seem to follow the faint traces of the past."
Boleh dikatakan hampir semua negeri dalam wilayah kepulauan Melayu atau Nusantara serta negara Arab dan Eropah mempunyai raja atau sultan pada suatu ketika dalam sejarah mereka. Mesir, Persia atau Farsi, China, Korea, India, Russia, hampir semua pada zaman sebelum League of Nations di Eropah, adalah negara diketuai sultan atau raja atau emperor.
Di Indonesia pada masa ini yang terkenal dan masih dianggap bertaraf sultan hanya Sultan Hamengkubuwono. Mujurlah, di Semenanjung dan di Brunei, kesultanan masih wujud tegap walaupun Tuanku di Malaysia, Sultan dan Raja menurut aliran Raja Berperlembagaan.
Sejarah Melayu lama
Semua pihak berkuasa diraja kita bergelar sultan kecuali Negeri Sembilan dan Perlis yang masing-masing dilembagakan sebagai Yang di-Pertuan Besar dan Raja Perlis. Kedah, Perak, Kelantan, Terengganu, Pahang, Selangor dan Johor semua bersultan. Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak, masing-masing disendikan Yang di-Pertuan Negeri masing-masing yang lebih kurang seperti Gabenor tanpa kuasa eksekutif.
Kebangkitan manusia untuk bersama menentukan pemerintahan negeri atau negara masing-masing melalui suara rakyat bermula dengan kemerdekaan koloni Amerika (1776) dan Revolusi Perancis. Zaman Louise the XIV (1789-1799). Kedua-dua peristiwa ini mencetuskan idealisme pemerintahan mengikut suara rakyat atau idealisme demokratik. Antara 1800 hingga 1911, kebangkitan suara rakyat berterusan.
Raja ala di Russia (Nicholas II 1917), Jerman (Wilhem II - 1918), Perancis (1789), China (Maharani Dowager Tzu-Hsi, 1861-1908), Korea (Sunjong 1910) dan kuasa besar yang lain menyalurkan idea demokratik yakni suara rakyat untuk rakyat dan oleh rakyat. Sultan Mutakhir Acheh: Sultan Mohd Syah 1903; Minangkabau Sultan Tangkal Alam 1833. Melaka: Sultan Mahmud: 1511.
Hanya 45 negara yang masih mempunyai pemerintahan raja berperlembagaan termasuk Malaysia. Berasaskan Sejarah Melayu (1621) susunan Tun Sri Lanang versi Shellabear dan John Leiden, lebih kurang 25 nama raja yang dianggarkan berketurunan Maharaja Zulkarnain atau Alexander the Great (356-323 SM) dari Pella Mecodania. Dari nama Raja Kida Hindi (puterinya Shahral Bariah dengan Iskandar ZK) hingga ke Raja Aftabul ARD dan seterusnya ke Raja Culan (Shellabear sebut Shulan) dan Raja Suran, terus ke Sang Sapurba yang mengahwini Wan Sendari anak perempuan Demang Lebar Daun, pemerintah Kerajaan Melayu Palembang.
Hasil perkahwinan Nila Pahlawan dan Wan Empuk, Krishna Pandita dan Wan Malini melahirkan Awang Dara, keturunan Melayu dari Bukit Si Guntang. Perihal perkahwinan Sang Sapurba dan Wan Sendari melahirkan empat orang anak iaitu Cendana Dewi, Sang Nila Utama (Raja Bentan dan Tumasek), Sang Maniaka dan Puteri Seri Dewi. Anak angkat Sang Sapurba - Puteri Junjung Buih berkahwin dengan rombongan China di Palembang. Keturunan Melayu-Cina ini penting sebagaimana juga perkelaminan Sultan Mansur dengan Hang Lipo di Melaka. Sang Sapurba menikahkan anaknya Cendana Dewi dengan Bentara Majapahit - mewujudkan talian diplomatik utama dengan Jawa. Perihal perkahwinan Sang Nila Utama dengan Wan Seri Beni - gelaran Sri Tri Buana (kerana menguasai Palembang, Bentan dan Temasik).
Pantang derhaka kepada raja
Sumpah setia diraja antara Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba antaranya tidak derhaka kepada raja, tidak menghukum rakyat secara zalim dan menghina, jika menghina zalim menghina ada balasannya, pantang Melayu derhaka kecuali raja nan zalim.
Keturunan mengikut legenda Sang Sapurba, Raja Melayu yang berasal daripada darah keturunan kesultanan Melaka boleh dikatakan sebagai menyusul geneologi Sang Sapurba (yang juga menjadi Raja Minangkabau purba melalui Sungai Kuantan, panglimanya Permasku Mambang pembunuh ular naga Sikati Muno - keturunannya Sang Nila Utama memerintah Bentan dan Temasik.
Sang Sapurba dijadikan Raja Galundi Tigo Selo, Padang Panjang, Minangkabau dan Singingi. Temasik selepas Sang Nila Utama diperintah oleh Pikrama Wira. Anak Sang Nila Utama, Raja Kecik Muda jadi Bendahara. Diganti selepas 15 tahun oleh Sri Rana Wikrama (13 tahun - meliputi kisah Badang). Diganti Damiya Raja (bergelar Paduka Sri Maharaja memerintah 12 tahun enam bulan, berlaku peristiwa Singapura dilanggar todak, berkubukan betis Hang Nadim dengan cadangan kubu batang pisang, akhirnya difitnah lalu dibuang ke laut Selat Sambu dengan ikatan rantai besi). Ini kekejaman yang tercakup di bawah kontrak sosial Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba.
Singapura dilanggar todak,
Todak melanggar batang pisang,
Orang tua berperangai budak,
Seperti aur ditarik songsang.
Antara tetamu yang hadir pada majlis perasmian Seminar Institusi Raja (SIRaj) III: Pemerintahan Diraja dalam Manuskrip Melayu di DBP, kelmarin.
Pelanggaran kontrak sosial pertama
Anak Damiya Raja, Parameswara bertindak kejam terhadap anak perempuan selepas dikahwini Sang Rajuna Tapa, anak perempuannya selepas dikahwini Sang Rajuna Tapa difitnah isteri Parameswara.
Selepas dibunuh, Sang Rajuna Tapa malu dan marah, lalu bersubahat dengan Majapahit. Parameswara dikalahkan, lalu lari ke Melaka dan menjadi sultan pada 1392. Sang Rajuna Tapa dikambus kilang beras menjadi batu. Kesaktian daripada sumpah Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba terbukti.
Perjanjian atau Piagam Demang Lebar Daun masih terpakai: Melayu tak boleh derhaka atau melakukan 'treason' dalam bahasa Inggeris terhadap seseorang Raja Melayu, sama ada Raja kita berasal dari benua Keling (seperti Sapurba, Nila Pahlawan, Krishna Panditha, Madiaka atau Parameswara). Juga persumpahan Raja Melayu, tidak akan menghukum secara menghina atau mengaibkan rakyat jelata.
Sebutan raja atau kesultanan Melayu dalam Sejarah Melayu, Hikayat Raja-Raja Pasal, Kaba, Tambo atau lain-lain punca dan penulisan lama semuanya terikat oleh Piagam Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba itu. Jika dicabul atau tidak dipatuhi, sesuatu malapetaka akan muncul seperti Sultan Mahmud Mangkat Dijulang atau Pikrama di Tumasek beroleh keaiban di tangan Raja Majapahit.
Apa yang dicetuskan melalui Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba itu adalah ikatan adat yang berasal dari istilah Melayu seperti Aditiyawarman Yang Dipatuan Basa Minangkabau 1347-1375 mewujudkan batu bersurat di Suruaso Pagar Ruyong yang memberi amaran:
"Jangan sesekali menyebelahi pihak musuh yang mendurhakai Rajo Alam."
Adat tamadun Melayu
Apa yang berlaku ialah Piagam Demang Lebar Daun-Sang Sapurba itu adalah Piagam Kontrak Sosial tertua yang tersimpul dalam adato, istilah purba yang bermakna segala sesuatu dalam amalan manusia yang murni, halus dan kental yang tidak harus dicabul:
Dan jika dicabul, malapetaka besar mungkin menimpa.
Kini, adato sudah menjadi adat dalam erti falsafah dan amalan sopan-santun, keharmonian hidup sejahteran dan berpunca daripada budi iaitu satu-satunya konsep dan amalan yang berasas kepada kehidupan Melayu sejagat.
Daripada adato, raja dan barisan Sultan Melayu, banyak menganugerahkan orang berbudi kepada bangsa dan negara sebagai Dato', Datu, Datunan, Dato' Sri, sekali pun anugerah seperti Seri Negara Kartagama, Seri Mahapala dan sebagainya sudah tidak dimasyarakatkan lagi.
Kita jangan melupai asal usul Bukit Siguntang, perihal di Batang atau Sungai Kuantan, Batang Inderagiri, Sungai Kampar Kanan dan Kampar Kiri. Kita jangan lupai Sungai Malayu yang kini dinamai Batang Hari. Sebahagian besar kemelayuan kita berasal dari sana sekalipun kemelayuan kini amat subur di Semenanjung.
Tamadun Melayu melalui adat sesungguhnya menempatkan raja dan sultan pada tahap yang mulia dan dimuliakan kerana tanpa adat dan Islam darjat kesultanan dan kerajaan selama ini akan kurang kepentingan dan signifikannya.
Apabila Perjanjian Pangkor dimeterai antara Raja Abdullah dengan Inggeris pada 1874, Inggeris takut mengapakan adat Melayu dan agama Islam. Dua perkara ini diserah bulat-bulat kepada raja. Sampai hari ini, adat dan Islam tetap dalam bidang kuasa raja semua sultan dan raja Melayu.
Tiada raja, tiada kerajaan
Hinggakan ke dalam Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan pun dimasukkan lalu diperuntukkan bahawa seseorang Melayu itu wajib mempunyai tiga syarat asas: 'beragama Islam, bertutur secara lazim dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu'.
Definisi kemelayuan ini tidak pernah diungkit orang, walaupun orang Melayu sendiri sudah tidak berapa kisah keunggulannya. Adat istiadat di situ bukan bererti 'ceremony' atau acara seronok. Perkataan adat istiadat di bawah peruntukan itu adalah adat adat dalam konteks budaya (cara hidup orang Melayu).
Bagaimana kita harus bertindak supaya kesultanan dan kerajaan di Malaysia terpelihara selepas melihat isian sejarah mengenai Raja Melayu diriwayatkan dalam begitu banyak penulisan lama Melayu? Soalan ini wajar dilihat dari dua sudut, pertama, dari sudut rakyat.
Rakyat mesti sedar tiada raja, tiada kerajaan, tiada kerajaan akan tiada pentadbiran dan pemerintahan alam Melayu mengikut tuangan bangsa Melayu yang kini sudah berkembang biak.
Untuk itu, jaminan perundangan seperti yang terkandung dalam Akta Hasutan 1948 yang menjadikan satu kesalahan jika ada kecenderungan menghasut di bawah Seksyen 3(1) akta itu.
Kita harus contohi kes dua mahasiswa Universiti Thammasat Thailand yang dihukum penjara dua tahun kerana menghina institusi beraja di Thailand.
Sudut kedua, daripada pendekatan diraja sendiri. Pihak diraja pula harus peka akan pentingnya adat atau budaya Melayu itu dilindungi, dipromosi serta dikekalkan terutama aspek meneguhkan tamadun positif melalui bahas adat budaya.
Pihak diraja harus tampak bersama mempertahankan institusi diraja melalui promosi dan dokongan seni budaya termasuk adat Melayu, lambang kemelayuan iaitu silat, keris, perlakuan gotong-royong, amalan pembahasaan serta pelbagai lingkaran adat yang selama ini sudah menunjangi kehidupan bangsa Melayu itu.
Main peranan bersama
Apabila pihak diraja tampak memainkan peranan bersama maka rakyat akan terus semarak mendokong perjuangan ini. Akan tiada makna atau kaitan lagi dengan tamadun abad pertama atau kedua Masihi di Lembah Bujang Kedah yang pada masa itu, sekali pun melalui sangkar luaran Hinduisme, Buddisme-Melayu sudah mengenal tamadun besi waja, sepuhan emas, binaan berbatu bata, urus niaga antero benua Keling dan China serta pelbagai lain.
Pada hari ini, serba serbi berkaitan Melayu sudah berada di tangga kambing, tidak di pentas utama lagi lantaran dilanggar kehidupan global. Berbalik kepada adat Melayu dan Islam, Raja Melayu jangan silu segan mempertahankan kedua-dua ini termasuk budi sebagai elemen adat kerana jika jika elemen ini lemah dan diabaikan, Melayu mungkin turut lemah dan pudar tanpa identiti.
Bersekali dengan bahasa Melayu, ayuh semua Tuanku Sultan dan Raja kita harus terus menjadi penyimpan dan penjaga amanah pusaka usang kita.
Jika digunakan istilah zaman purba, seseorang raja itu adalah wakil kepada kuasa kosmik yang amat hebat. Kegagahan, kesaktian, keilmuan, kesenian dan budaya sempurna ada pada mereka. Kini walaupun dalam pengertian dan konsep serta amalan Raja Berpelembagaan, tugasan viceroy diraja itu tidak runtuh. Melayu mesti mencari kekuatan adatonya kembali.
Tetamu yang hadir membeli buku terbitan DBP pada majlis perasmian Seminar Institusi Raja (SIRaj) III: Pemerintahan Diraja dalam Manuskrip Melayu di DBP. - Foto Asyraf Hamzah
Payung tamadun Melayu
Isu pusaka usang kita yang Inggeris RJ Wilkinson pernah berkata pada 1922, semasa berhasil menyudahkan kamusnya Malay-Inggeris Dictionary, "If not for the English Law and adminstration Adat, an Islamic law could have been the law of the land".
Raja Melayu sebagai payung tamadun Melayu, perlu mengambil daya utama dalam menjuarai kembali adat dan segala yang bersangkutan kebudayaan Melayu sebelum ia ditelan zaman. Lantaran kata pusaka yang amat tepat:
Adat dipakai ia baru, adat disimpan ia lapuk. Yang menghidupkan adat dan budaya adalah bahasa. Gabungan budi bahasa mencerminkan kehidupan bernilai tinggi yang asalnya dari istana raja Melayu.
Bahasa indah, budi pekerti mulia dan suasana berkuasa yang berhemah semuanya dari istana raja Melayu. Atas hakikat inilah, raja Melayu harus sama bersekutu memelihara budaya bangsa dan meneruskan piagam pembelaan rakyat yang dicetuskan oleh Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba di zaman purba dulu.
Wan Empuk Wan Malini,
Dari Daik ke Singgalang,
Yang buruk tinggallah di sini,
Yang baik bawalah pulang.
Perkataan raja dan sultan masing-masing diperkenalkan melalui bahasa Sanskrit dan Arab. Istilah raja atau 'Rajah' bermakna ketua sesebuah negara-bangsa atau masyarakat yang bilangan anggotanya besar dan meliputi kawasan atau wilayah yang luas.
Pada zaman purba seorang raja itu sering dikaitkan dengan kesaktian, dewa-dewi dan berkemampuan melindungi rakyat jelata. Seseorang raja itu mempunyai keupayaan mendaulatkan negeri atau wilayah jajahannya di samping melindungi rakyatnya.
Perkataan sultan yang berpunca daripada perkataan Arab bermakna 'berkuasa atau pemegang kuasa' seperti istilah Sultanik yang bererti 'yang memegang kuasa'. Pada amnya raja atau sultan adalah individu tertinggi yang mempunyai pemerintahan berkerajaan atau pihak yang menguasai pengawalan, pentadbiran dan keutamaan sesuatu bangsa atau masyarakat.
Beroperasi mengikut fungsi
Raja dan sultan beroperasi mengikut fungsi, kuasa dan bidang tersendiri mengikut keadaan di negeri atau negara masing-masing. Raja dan negara sering dikaitkan dalam pengertian raja-negara sementara sultan dalam pengertian bahasa Inggeris menggunakan istilah sultanate atau kesultanan bagi menentukan bidang kuasa negeri atau wilayah yang disultani atau dikuasai di bawa kesultanan.
Manusia pada hari ini tidak lagi banyak mempersoalkan apa erti raja atau sultan. Namun, dalam sejarah ketamadunan Melayu kedua-dua istilah itu amat penting diketahui supaya pemahaman bangsa terhadap raja mantap dan berada dalam perspektif nyata.
Fakta pertama ialah pengertian raja atau sultan telah diambil daripada sistem budaya Indo-Dravidian dan Arab-Palava. Dua bahasa yang menjalinkan kedua-dua sektor itu ialah sanskrit dan bahasa Arab tua. Sebelum zaman Hinduisme, pemakaian istilah raja atau sultan masih belum bercambah lagi di alam Melayu.
Pengaruh tamadun India tua
Hakikat ini boleh diteliti melalui pemerhatian Prof George Coedes yang mendalami budaya dan kesan Hindusime dan Budhisme di rantau Asia Tenggara. Mengenai pengaruh tamadun India Tua, Sylvain Levi menyatakan: "India gave her mythology to her neighbours who want to teach it to her whole world. Mother of law and philosophy, she gave to three quaters of Asia of god, a religion, a doctrine, an art. She carried her sacred language, her literature, her institutions into Indonesia, to the limits of the known world, and from there the spread back to Madagascar and perhaps to the coast of Africa where the present flow of Indian immigrants seem to follow the faint traces of the past."
Boleh dikatakan hampir semua negeri dalam wilayah kepulauan Melayu atau Nusantara serta negara Arab dan Eropah mempunyai raja atau sultan pada suatu ketika dalam sejarah mereka. Mesir, Persia atau Farsi, China, Korea, India, Russia, hampir semua pada zaman sebelum League of Nations di Eropah, adalah negara diketuai sultan atau raja atau emperor.
Di Indonesia pada masa ini yang terkenal dan masih dianggap bertaraf sultan hanya Sultan Hamengkubuwono. Mujurlah, di Semenanjung dan di Brunei, kesultanan masih wujud tegap walaupun Tuanku di Malaysia, Sultan dan Raja menurut aliran Raja Berperlembagaan.
Sejarah Melayu lama
Semua pihak berkuasa diraja kita bergelar sultan kecuali Negeri Sembilan dan Perlis yang masing-masing dilembagakan sebagai Yang di-Pertuan Besar dan Raja Perlis. Kedah, Perak, Kelantan, Terengganu, Pahang, Selangor dan Johor semua bersultan. Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak, masing-masing disendikan Yang di-Pertuan Negeri masing-masing yang lebih kurang seperti Gabenor tanpa kuasa eksekutif.
Kebangkitan manusia untuk bersama menentukan pemerintahan negeri atau negara masing-masing melalui suara rakyat bermula dengan kemerdekaan koloni Amerika (1776) dan Revolusi Perancis. Zaman Louise the XIV (1789-1799). Kedua-dua peristiwa ini mencetuskan idealisme pemerintahan mengikut suara rakyat atau idealisme demokratik. Antara 1800 hingga 1911, kebangkitan suara rakyat berterusan.
Raja ala di Russia (Nicholas II 1917), Jerman (Wilhem II - 1918), Perancis (1789), China (Maharani Dowager Tzu-Hsi, 1861-1908), Korea (Sunjong 1910) dan kuasa besar yang lain menyalurkan idea demokratik yakni suara rakyat untuk rakyat dan oleh rakyat. Sultan Mutakhir Acheh: Sultan Mohd Syah 1903; Minangkabau Sultan Tangkal Alam 1833. Melaka: Sultan Mahmud: 1511.
Hanya 45 negara yang masih mempunyai pemerintahan raja berperlembagaan termasuk Malaysia. Berasaskan Sejarah Melayu (1621) susunan Tun Sri Lanang versi Shellabear dan John Leiden, lebih kurang 25 nama raja yang dianggarkan berketurunan Maharaja Zulkarnain atau Alexander the Great (356-323 SM) dari Pella Mecodania. Dari nama Raja Kida Hindi (puterinya Shahral Bariah dengan Iskandar ZK) hingga ke Raja Aftabul ARD dan seterusnya ke Raja Culan (Shellabear sebut Shulan) dan Raja Suran, terus ke Sang Sapurba yang mengahwini Wan Sendari anak perempuan Demang Lebar Daun, pemerintah Kerajaan Melayu Palembang.
Hasil perkahwinan Nila Pahlawan dan Wan Empuk, Krishna Pandita dan Wan Malini melahirkan Awang Dara, keturunan Melayu dari Bukit Si Guntang. Perihal perkahwinan Sang Sapurba dan Wan Sendari melahirkan empat orang anak iaitu Cendana Dewi, Sang Nila Utama (Raja Bentan dan Tumasek), Sang Maniaka dan Puteri Seri Dewi. Anak angkat Sang Sapurba - Puteri Junjung Buih berkahwin dengan rombongan China di Palembang. Keturunan Melayu-Cina ini penting sebagaimana juga perkelaminan Sultan Mansur dengan Hang Lipo di Melaka. Sang Sapurba menikahkan anaknya Cendana Dewi dengan Bentara Majapahit - mewujudkan talian diplomatik utama dengan Jawa. Perihal perkahwinan Sang Nila Utama dengan Wan Seri Beni - gelaran Sri Tri Buana (kerana menguasai Palembang, Bentan dan Temasik).
Pantang derhaka kepada raja
Sumpah setia diraja antara Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba antaranya tidak derhaka kepada raja, tidak menghukum rakyat secara zalim dan menghina, jika menghina zalim menghina ada balasannya, pantang Melayu derhaka kecuali raja nan zalim.
Keturunan mengikut legenda Sang Sapurba, Raja Melayu yang berasal daripada darah keturunan kesultanan Melaka boleh dikatakan sebagai menyusul geneologi Sang Sapurba (yang juga menjadi Raja Minangkabau purba melalui Sungai Kuantan, panglimanya Permasku Mambang pembunuh ular naga Sikati Muno - keturunannya Sang Nila Utama memerintah Bentan dan Temasik.
Sang Sapurba dijadikan Raja Galundi Tigo Selo, Padang Panjang, Minangkabau dan Singingi. Temasik selepas Sang Nila Utama diperintah oleh Pikrama Wira. Anak Sang Nila Utama, Raja Kecik Muda jadi Bendahara. Diganti selepas 15 tahun oleh Sri Rana Wikrama (13 tahun - meliputi kisah Badang). Diganti Damiya Raja (bergelar Paduka Sri Maharaja memerintah 12 tahun enam bulan, berlaku peristiwa Singapura dilanggar todak, berkubukan betis Hang Nadim dengan cadangan kubu batang pisang, akhirnya difitnah lalu dibuang ke laut Selat Sambu dengan ikatan rantai besi). Ini kekejaman yang tercakup di bawah kontrak sosial Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba.
Singapura dilanggar todak,
Todak melanggar batang pisang,
Orang tua berperangai budak,
Seperti aur ditarik songsang.
Antara tetamu yang hadir pada majlis perasmian Seminar Institusi Raja (SIRaj) III: Pemerintahan Diraja dalam Manuskrip Melayu di DBP, kelmarin.
Pelanggaran kontrak sosial pertama
Anak Damiya Raja, Parameswara bertindak kejam terhadap anak perempuan selepas dikahwini Sang Rajuna Tapa, anak perempuannya selepas dikahwini Sang Rajuna Tapa difitnah isteri Parameswara.
Selepas dibunuh, Sang Rajuna Tapa malu dan marah, lalu bersubahat dengan Majapahit. Parameswara dikalahkan, lalu lari ke Melaka dan menjadi sultan pada 1392. Sang Rajuna Tapa dikambus kilang beras menjadi batu. Kesaktian daripada sumpah Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba terbukti.
Perjanjian atau Piagam Demang Lebar Daun masih terpakai: Melayu tak boleh derhaka atau melakukan 'treason' dalam bahasa Inggeris terhadap seseorang Raja Melayu, sama ada Raja kita berasal dari benua Keling (seperti Sapurba, Nila Pahlawan, Krishna Panditha, Madiaka atau Parameswara). Juga persumpahan Raja Melayu, tidak akan menghukum secara menghina atau mengaibkan rakyat jelata.
Sebutan raja atau kesultanan Melayu dalam Sejarah Melayu, Hikayat Raja-Raja Pasal, Kaba, Tambo atau lain-lain punca dan penulisan lama semuanya terikat oleh Piagam Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba itu. Jika dicabul atau tidak dipatuhi, sesuatu malapetaka akan muncul seperti Sultan Mahmud Mangkat Dijulang atau Pikrama di Tumasek beroleh keaiban di tangan Raja Majapahit.
Apa yang dicetuskan melalui Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba itu adalah ikatan adat yang berasal dari istilah Melayu seperti Aditiyawarman Yang Dipatuan Basa Minangkabau 1347-1375 mewujudkan batu bersurat di Suruaso Pagar Ruyong yang memberi amaran:
"Jangan sesekali menyebelahi pihak musuh yang mendurhakai Rajo Alam."
Adat tamadun Melayu
Apa yang berlaku ialah Piagam Demang Lebar Daun-Sang Sapurba itu adalah Piagam Kontrak Sosial tertua yang tersimpul dalam adato, istilah purba yang bermakna segala sesuatu dalam amalan manusia yang murni, halus dan kental yang tidak harus dicabul:
Dan jika dicabul, malapetaka besar mungkin menimpa.
Kini, adato sudah menjadi adat dalam erti falsafah dan amalan sopan-santun, keharmonian hidup sejahteran dan berpunca daripada budi iaitu satu-satunya konsep dan amalan yang berasas kepada kehidupan Melayu sejagat.
Daripada adato, raja dan barisan Sultan Melayu, banyak menganugerahkan orang berbudi kepada bangsa dan negara sebagai Dato', Datu, Datunan, Dato' Sri, sekali pun anugerah seperti Seri Negara Kartagama, Seri Mahapala dan sebagainya sudah tidak dimasyarakatkan lagi.
Kita jangan melupai asal usul Bukit Siguntang, perihal di Batang atau Sungai Kuantan, Batang Inderagiri, Sungai Kampar Kanan dan Kampar Kiri. Kita jangan lupai Sungai Malayu yang kini dinamai Batang Hari. Sebahagian besar kemelayuan kita berasal dari sana sekalipun kemelayuan kini amat subur di Semenanjung.
Tamadun Melayu melalui adat sesungguhnya menempatkan raja dan sultan pada tahap yang mulia dan dimuliakan kerana tanpa adat dan Islam darjat kesultanan dan kerajaan selama ini akan kurang kepentingan dan signifikannya.
Apabila Perjanjian Pangkor dimeterai antara Raja Abdullah dengan Inggeris pada 1874, Inggeris takut mengapakan adat Melayu dan agama Islam. Dua perkara ini diserah bulat-bulat kepada raja. Sampai hari ini, adat dan Islam tetap dalam bidang kuasa raja semua sultan dan raja Melayu.
Tiada raja, tiada kerajaan
Hinggakan ke dalam Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan pun dimasukkan lalu diperuntukkan bahawa seseorang Melayu itu wajib mempunyai tiga syarat asas: 'beragama Islam, bertutur secara lazim dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu'.
Definisi kemelayuan ini tidak pernah diungkit orang, walaupun orang Melayu sendiri sudah tidak berapa kisah keunggulannya. Adat istiadat di situ bukan bererti 'ceremony' atau acara seronok. Perkataan adat istiadat di bawah peruntukan itu adalah adat adat dalam konteks budaya (cara hidup orang Melayu).
Bagaimana kita harus bertindak supaya kesultanan dan kerajaan di Malaysia terpelihara selepas melihat isian sejarah mengenai Raja Melayu diriwayatkan dalam begitu banyak penulisan lama Melayu? Soalan ini wajar dilihat dari dua sudut, pertama, dari sudut rakyat.
Rakyat mesti sedar tiada raja, tiada kerajaan, tiada kerajaan akan tiada pentadbiran dan pemerintahan alam Melayu mengikut tuangan bangsa Melayu yang kini sudah berkembang biak.
Untuk itu, jaminan perundangan seperti yang terkandung dalam Akta Hasutan 1948 yang menjadikan satu kesalahan jika ada kecenderungan menghasut di bawah Seksyen 3(1) akta itu.
Kita harus contohi kes dua mahasiswa Universiti Thammasat Thailand yang dihukum penjara dua tahun kerana menghina institusi beraja di Thailand.
Sudut kedua, daripada pendekatan diraja sendiri. Pihak diraja pula harus peka akan pentingnya adat atau budaya Melayu itu dilindungi, dipromosi serta dikekalkan terutama aspek meneguhkan tamadun positif melalui bahas adat budaya.
Pihak diraja harus tampak bersama mempertahankan institusi diraja melalui promosi dan dokongan seni budaya termasuk adat Melayu, lambang kemelayuan iaitu silat, keris, perlakuan gotong-royong, amalan pembahasaan serta pelbagai lingkaran adat yang selama ini sudah menunjangi kehidupan bangsa Melayu itu.
Main peranan bersama
Apabila pihak diraja tampak memainkan peranan bersama maka rakyat akan terus semarak mendokong perjuangan ini. Akan tiada makna atau kaitan lagi dengan tamadun abad pertama atau kedua Masihi di Lembah Bujang Kedah yang pada masa itu, sekali pun melalui sangkar luaran Hinduisme, Buddisme-Melayu sudah mengenal tamadun besi waja, sepuhan emas, binaan berbatu bata, urus niaga antero benua Keling dan China serta pelbagai lain.
Pada hari ini, serba serbi berkaitan Melayu sudah berada di tangga kambing, tidak di pentas utama lagi lantaran dilanggar kehidupan global. Berbalik kepada adat Melayu dan Islam, Raja Melayu jangan silu segan mempertahankan kedua-dua ini termasuk budi sebagai elemen adat kerana jika jika elemen ini lemah dan diabaikan, Melayu mungkin turut lemah dan pudar tanpa identiti.
Bersekali dengan bahasa Melayu, ayuh semua Tuanku Sultan dan Raja kita harus terus menjadi penyimpan dan penjaga amanah pusaka usang kita.
Jika digunakan istilah zaman purba, seseorang raja itu adalah wakil kepada kuasa kosmik yang amat hebat. Kegagahan, kesaktian, keilmuan, kesenian dan budaya sempurna ada pada mereka. Kini walaupun dalam pengertian dan konsep serta amalan Raja Berpelembagaan, tugasan viceroy diraja itu tidak runtuh. Melayu mesti mencari kekuatan adatonya kembali.
Tetamu yang hadir membeli buku terbitan DBP pada majlis perasmian Seminar Institusi Raja (SIRaj) III: Pemerintahan Diraja dalam Manuskrip Melayu di DBP. - Foto Asyraf Hamzah
Payung tamadun Melayu
Isu pusaka usang kita yang Inggeris RJ Wilkinson pernah berkata pada 1922, semasa berhasil menyudahkan kamusnya Malay-Inggeris Dictionary, "If not for the English Law and adminstration Adat, an Islamic law could have been the law of the land".
Raja Melayu sebagai payung tamadun Melayu, perlu mengambil daya utama dalam menjuarai kembali adat dan segala yang bersangkutan kebudayaan Melayu sebelum ia ditelan zaman. Lantaran kata pusaka yang amat tepat:
Adat dipakai ia baru, adat disimpan ia lapuk. Yang menghidupkan adat dan budaya adalah bahasa. Gabungan budi bahasa mencerminkan kehidupan bernilai tinggi yang asalnya dari istana raja Melayu.
Bahasa indah, budi pekerti mulia dan suasana berkuasa yang berhemah semuanya dari istana raja Melayu. Atas hakikat inilah, raja Melayu harus sama bersekutu memelihara budaya bangsa dan meneruskan piagam pembelaan rakyat yang dicetuskan oleh Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba di zaman purba dulu.
Wan Empuk Wan Malini,
Dari Daik ke Singgalang,
Yang buruk tinggallah di sini,
Yang baik bawalah pulang.
0 Komentar untuk " Raja pemegang amanah kedaulatan, maruah Melayu "