KEMAHIRAN Berfikir Aras Tinggi (Kebat) telah menjadi isu penting sejak diperkenalkan PBS (Pentaksiran berasaskan sekolah). Ibu bapa telah diberi jaminan bahawa anak-anak mereka akan dibina Kebat melalui sistem pentaksiran yang baharu.
Namun keputusan PT3 amat mengecewakan. Salah satu sebab yang sering diperkatakan oleh ibu bapa tentang kegagalan ini ialah kerana pelajar tidak biasa dengan format baharu peperiksaan.
Sebenarnya guru-guru tidak pernah bersedia secukupnya untuk membolehkan mereka mengajar kandungan mata pelajaran dan pada sama menerapkan Kebat.
Keadaan ini berlaku sejak pelajar ini di tingkatan satu lagi, di mana guru hanya menumpukan banyak masa mereka kepada memasukkan eviden bagi tujuan pentaksiran.
Contoh Kebat ialah seperti pemikiran kritis dan pemikiran kreatif. Memang kedua-dua kemahiran berfikir ini nampak sangat mudah untuk dipelajari dan diajar. Namun untuk menerapkan Kebat dalam kandungan mata pelajaran tidaklah begitu mudah.
Ada tiga cara untuk mengajar pelajar berfikir. Cara pertama ialah dengan mengajar berfikir tanpa merujuk kepada kandungan mata pelajaran tertentu.
Cara kedua ialah dengan merangsang pelajar berfikir melalui pengajaran sesuatu kandungan pengetahuan yang disampaikan. Namun pemikiran pelajar dan pengajar tidak dijelmakan secara jelas.
Cara ketiga ialah dengan menerapkan Kebat seperti kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif ke dalam kandungan pengetahuan.
Salah satu bentuk pedagogi yang digunakan bagi tujuan ini ialah melalui pendekatan TBL (Thinking-based learning) yang idea asalnya daripada Profesor Robert Swartz.
Melalui pendekatan ini, guru bukan sahaja perlu tahu apa itu Kebat, tetapi juga dapat merancang bagaimana menerapkan Kebat ke dalam setiap tajuk dalam kandungan mata pelajaran yang perlu diajar.
Hasil pembelajaran harus dinilai bukan sahaja daripada kefahaman pelajar dalam sesuatu tajuk, tetapi juga daripada bentuk kemahiran berfikir yang digunakan atau dijelmakan dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
Profesor David Perkins (Harvard Graduate School of Education) menyatakan, bahawa pelajar boleh dilatih untuk menjelmakan pemikiran mereka dengan mendedahkan kepada bahasa-bahasa pemikiran (Tishman & Perkins, 1997) seperti hipotesis, penaakulan induktif, penaakulan deduktif dan lain-lain serta aplikasinya dalam penyelesaian masalah.
Kebolehan pelajar mengetahui bentuk pemikiran yang digunakan membolehkan pelajar lebih memahami pemikiran mereka, membuat refleksi dan menilai strategi-strategi pemikiran yang pernah digunakan dan menambahbaikkannya, seterusnya membantu pelajar dalam membentuk satu lagi aspek Kebat yang dikenali sebagai kemahiran metakognitif.
Pembelajaran begini akan lebih bermakna dan menyeronokkan serta pelajar dapat mengaitkan aktiviti dalam bilik darjah kepada kehidupan harian.
Bagaimana sebenarnya untuk membentuk pelajar yang mampu berfikir pada aras Kebat? Apa yang pasti bukan hanya cara menyediakan soalan-soalan Kebat tanpa pelajar dilatih belajar menjelmakan pemikiran kritis dan kreatif dalam pengajaran dan pembelajaran. Guru perlu diberi latihan untuk menerapkan Kebat dalam kandungan mata pelajaran.
Pendekatan Kebat juga harus digunakan untuk mempertimbangkan perkara-perkara seperti siapa yang patut melatih guru-guru, bentuk latihan dan masa program latihan yang sesuai untuk menguasai kemahiran yang diperlukan.
Dengan cara ini pelajar lebih bersedia untuk menjawab soalan-soalan Kebat dan memberi laluan yang positif untuk pelajar-pelajar Malaysia bersaing dalam PISA dan TIMMS.
Tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan asalkan kita berfikiran terbuka.
* Penulis Ketua Unit TBL & Problem Solving Center For teaching Thinking Institute Of Education, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UiAM)
* Ini adalah pendapat peribadi penulis yang dipetik dari blog beliau sendiri dan tidak semestinya mewakili pandangan Sinar Harian Online.
ZAHARI OTHMAN
0 Komentar untuk " Membina kemahiran fikir aras tinggi "