Gesaan yang dilakukan oleh perwakilan ketika berlangsungnya Perhimpunan Agung UMNO 2015 baru-baru ini memberi gambaran cukup jelas bahawa isu perumahan yang dikatakan sebagai mampu milik wajar diberikan perhatian cukup serius oleh pihak kerajaan.
Kualiti hidup masyarakat terutama di bandar besar sedang melalui proses peningkatan yang ketara. Satu daripada keperluan utama dalam menjalani kehidupan harian ialah memiliki sekurang-kurangnya sebuah rumah yang mampu memberi perlindungan daripada hujan, panas dan menjamin keselamatan penghuninya atau mampu menyewa sebuah rumah yang selesa.
Akhir-akhir ini, banyak perdebatan mengenai rumah mampu milik, sama ada dari segi definisi, kriteria, dimensi mahupun bentuknya, berlegar di akhbar dan juga jurnal bersifat ilmiah. Persoalannya, apakah sebenarnya yang dimaksudkan sebagai rumah mampu milik itu? Banyak perkara yang wajar diberi pertimbangan sebaiknya untuk memastikan konsep rumah mampu milik itu dapat dilestarikan kewujudannya dalam konteks lebih luas.
Konsep rumah mampu milik boleh diasaskan dengan andaian untuk memberikan kualiti hidup yang tinggi terhadap warga bandar dalam konteks kelestarian, selaras hasrat negara mencapai negara maju menjelang 2020. Beberapa perkara yang wajar diberi perhatian di dalam memformulasikan rumah mampu milik ini yang terkelola dalam kerangka kitaran hidup rumah (life cycle) dan hubungan tiga segi (tripartite) di antara kerajaan (persekutuan dan negeri), pemaju perumahan masyarakat pembeli serta penyewa keseluruhannya.
Struktur umur penduduk
Pertamanya, pembangunan perumahan harus disandarkan kepada struktur umur penduduk yang mendiami sesebuah kawasan atau jangkaan untuk tinggal di kawasan berkenaan. Ini bermakna, pihak kerajaan dan pemaju perumahan sudah mengetahui jumlah penduduk dan struktur umur penduduk yang berada di kawasan yang ingin dibina rumah itu. Secara mudahnya, jumlah penduduk serta struktur umur perlu diketahui untuk menentukan jenis, dan reka bentuk rumah yang bakal dibina. Sekiranya jumlah penduduk yang tinggal di kawasan berhampiran belum memiliki rumah adalah terdiri daripada kalangan penduduk berusia 20 hingga 34 tahun misalnya, maka jenis rumah yang dibina hendaklah bersesuaian dengan kalangan penduduk sedemikian.
Begitu juga sekiranya rumah yang ingin dibina mempunyai jumlah penduduk berumur melebihi 60 tahun. Maka rumah yang dibina mestilah bersesuaian dengan golongan sedemikian, di samping kepadatan penduduk mendiami kawasan perumahan berkenaan. Keduanya, adalah jumlah pendapatan penduduk sasaran itu yang merupakan kriteria terpenting di dalam menentukan seseorang itu untuk membeli mahupun menyewa sebuah rumah. Dianggarkan 30 peratus daripada jumlah pendapatan digunakan untuk membuat bayaran ansuran rumah yang sudah dibeli di negara ini.
Pendapatan tidak cukup
Jumlah sebanyak itu agak tinggi berbanding dengan keperluan lain seperti pendidikan untuk anak, keperluan harian yang lain di samping urusan perjalanan ulang-alik ke pejabat dan seumpamanya. Jika didapati jumlah pendapatan tidak mencukupi untuk membayar ansuran bank dalam tempoh tertentu, hasrat membeli rumah akan terbantut ataupun terpaksa mengorbankan kepentingan lain demi mencapai hasrat memiliki rumah.
Ketiganya, kesediaan tanah untuk pembangunan perumahan. Tanah yang bernilai tinggi atau rendah akan mempengaruhi harga rumah yang akan ditawarkan pihak pemaju apabila rumah itu dijangka siap. Kebiasaannya harga premium tanah yang rendah akan menjadikan rumah ditawarkan lebih rendah berbanding dengan tanah yang mempunyai nilai premium tinggi. Keempatnya, bekalan elektrik yang berterusan, air bersih terawat dan selamat untuk diminum, menjadi satu kewajaran dan keutamaan untuk pembeli atau penyewa rumah yang bakal didiami.
Di sesetengah kawasan bekalan air yang dibekalkan bukan sahaja tidak bersih, malah tidak selamat untuk diminum terus dari air paip. Keadaan ini akan menyebabkan pembeli atau penyewa terpaksa mengeluarkan modal untuk membeli peralatan penapis air bagi mendapatkan air yang lebih bersih dan selamat untuk diminum. Kelimanya, adalah jarak dan kedudukan rumah dari kemudahan prasarana yang sedia ada terutama sekolah, tempat bekerja, pusat beli-belah, tempat beribadat dan sebagainya.
Pengaruhi pembeli, penyewa
Perkara ini akan mempengaruhi pembeli atau penyewa untuk memilih sesuatu kawasan sebagai tempat tinggal mereka kerana kemudahan prasarana berhampiran akan memberi satu kelebihan untuk mereka menghantar anak ke sekolah, berulang alik ke tempat kerja dan sebagainya.
Kebanyakan taman perumahan di negara ini tidak dihubungkan dengan sistem pengangkutan awam yang cekap. Terdapat ruang yang tidak dihubungkan di antara pengangkutan awam dan tempat kediaman. Pergantungan kepada kenderaan yang tinggi ini menyebabkan peningkatan dalam jumlah pemilikan kenderaan persendirian yang menuntut pula kepada keperluan tempat meletak kereta yang tinggi kerana didapati di negara ini setiap rumah secara puratanya mempunyai sekurang-kurangnya tiga kenderaan yang sudah pasti memerlukan ruang lebih luas.
Justeru, langkah kerajaan meluluskan pembinaan 'rumah mampu milik' di pelbagai kawasan terutama di bandar besar di negara ini melalui syarikat perumahan (milik kerajaan mahupun swasta) wajar dilihat sebagai satu usaha untuk meningkatkan kualiti hidup masyarakat bandar dengan tumpuan khusus adalah untuk menyediakan perumahan mampu milik bermutu bagi golongan penduduk berpendapatan rendah dan sederhana.
Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/106954
Kualiti hidup masyarakat terutama di bandar besar sedang melalui proses peningkatan yang ketara. Satu daripada keperluan utama dalam menjalani kehidupan harian ialah memiliki sekurang-kurangnya sebuah rumah yang mampu memberi perlindungan daripada hujan, panas dan menjamin keselamatan penghuninya atau mampu menyewa sebuah rumah yang selesa.
Akhir-akhir ini, banyak perdebatan mengenai rumah mampu milik, sama ada dari segi definisi, kriteria, dimensi mahupun bentuknya, berlegar di akhbar dan juga jurnal bersifat ilmiah. Persoalannya, apakah sebenarnya yang dimaksudkan sebagai rumah mampu milik itu? Banyak perkara yang wajar diberi pertimbangan sebaiknya untuk memastikan konsep rumah mampu milik itu dapat dilestarikan kewujudannya dalam konteks lebih luas.
Konsep rumah mampu milik boleh diasaskan dengan andaian untuk memberikan kualiti hidup yang tinggi terhadap warga bandar dalam konteks kelestarian, selaras hasrat negara mencapai negara maju menjelang 2020. Beberapa perkara yang wajar diberi perhatian di dalam memformulasikan rumah mampu milik ini yang terkelola dalam kerangka kitaran hidup rumah (life cycle) dan hubungan tiga segi (tripartite) di antara kerajaan (persekutuan dan negeri), pemaju perumahan masyarakat pembeli serta penyewa keseluruhannya.
Struktur umur penduduk
Pertamanya, pembangunan perumahan harus disandarkan kepada struktur umur penduduk yang mendiami sesebuah kawasan atau jangkaan untuk tinggal di kawasan berkenaan. Ini bermakna, pihak kerajaan dan pemaju perumahan sudah mengetahui jumlah penduduk dan struktur umur penduduk yang berada di kawasan yang ingin dibina rumah itu. Secara mudahnya, jumlah penduduk serta struktur umur perlu diketahui untuk menentukan jenis, dan reka bentuk rumah yang bakal dibina. Sekiranya jumlah penduduk yang tinggal di kawasan berhampiran belum memiliki rumah adalah terdiri daripada kalangan penduduk berusia 20 hingga 34 tahun misalnya, maka jenis rumah yang dibina hendaklah bersesuaian dengan kalangan penduduk sedemikian.
Begitu juga sekiranya rumah yang ingin dibina mempunyai jumlah penduduk berumur melebihi 60 tahun. Maka rumah yang dibina mestilah bersesuaian dengan golongan sedemikian, di samping kepadatan penduduk mendiami kawasan perumahan berkenaan. Keduanya, adalah jumlah pendapatan penduduk sasaran itu yang merupakan kriteria terpenting di dalam menentukan seseorang itu untuk membeli mahupun menyewa sebuah rumah. Dianggarkan 30 peratus daripada jumlah pendapatan digunakan untuk membuat bayaran ansuran rumah yang sudah dibeli di negara ini.
Pendapatan tidak cukup
Jumlah sebanyak itu agak tinggi berbanding dengan keperluan lain seperti pendidikan untuk anak, keperluan harian yang lain di samping urusan perjalanan ulang-alik ke pejabat dan seumpamanya. Jika didapati jumlah pendapatan tidak mencukupi untuk membayar ansuran bank dalam tempoh tertentu, hasrat membeli rumah akan terbantut ataupun terpaksa mengorbankan kepentingan lain demi mencapai hasrat memiliki rumah.
Ketiganya, kesediaan tanah untuk pembangunan perumahan. Tanah yang bernilai tinggi atau rendah akan mempengaruhi harga rumah yang akan ditawarkan pihak pemaju apabila rumah itu dijangka siap. Kebiasaannya harga premium tanah yang rendah akan menjadikan rumah ditawarkan lebih rendah berbanding dengan tanah yang mempunyai nilai premium tinggi. Keempatnya, bekalan elektrik yang berterusan, air bersih terawat dan selamat untuk diminum, menjadi satu kewajaran dan keutamaan untuk pembeli atau penyewa rumah yang bakal didiami.
Di sesetengah kawasan bekalan air yang dibekalkan bukan sahaja tidak bersih, malah tidak selamat untuk diminum terus dari air paip. Keadaan ini akan menyebabkan pembeli atau penyewa terpaksa mengeluarkan modal untuk membeli peralatan penapis air bagi mendapatkan air yang lebih bersih dan selamat untuk diminum. Kelimanya, adalah jarak dan kedudukan rumah dari kemudahan prasarana yang sedia ada terutama sekolah, tempat bekerja, pusat beli-belah, tempat beribadat dan sebagainya.
Pengaruhi pembeli, penyewa
Perkara ini akan mempengaruhi pembeli atau penyewa untuk memilih sesuatu kawasan sebagai tempat tinggal mereka kerana kemudahan prasarana berhampiran akan memberi satu kelebihan untuk mereka menghantar anak ke sekolah, berulang alik ke tempat kerja dan sebagainya.
Kebanyakan taman perumahan di negara ini tidak dihubungkan dengan sistem pengangkutan awam yang cekap. Terdapat ruang yang tidak dihubungkan di antara pengangkutan awam dan tempat kediaman. Pergantungan kepada kenderaan yang tinggi ini menyebabkan peningkatan dalam jumlah pemilikan kenderaan persendirian yang menuntut pula kepada keperluan tempat meletak kereta yang tinggi kerana didapati di negara ini setiap rumah secara puratanya mempunyai sekurang-kurangnya tiga kenderaan yang sudah pasti memerlukan ruang lebih luas.
Justeru, langkah kerajaan meluluskan pembinaan 'rumah mampu milik' di pelbagai kawasan terutama di bandar besar di negara ini melalui syarikat perumahan (milik kerajaan mahupun swasta) wajar dilihat sebagai satu usaha untuk meningkatkan kualiti hidup masyarakat bandar dengan tumpuan khusus adalah untuk menyediakan perumahan mampu milik bermutu bagi golongan penduduk berpendapatan rendah dan sederhana.
Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/106954
0 Komentar untuk " Memformulasi rumah mampu milik "